Skip to content

יצחק מויאל, יו”ר ענף הבניין העץ והתעשיות הנלוות בהסתדרות, המשמש גם כממלא מקום נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, מספר כיצד נחתם ההסכם ההיסטורי של המנופאים, שקיבל צו הרחבה ומשדרג את תנאי שכרם והעסקתם של המנופאים • מויאל מדבר על הצורך בצמצום הנפגעים בענף בין היתר, באמצעות הכשרה מקצועית של חיילים משוחררים והעסקתם בענף | נעם גל

יצחק מויאל

יצחק מויאל, יו”ר ענף הבניין, העץ והתעשיות הנילוות בהסתדרות, מביט לאחור בסיפוק על השנה החולפת. מויאל מגדיר את השנה כשנה עתירת הישגים, במהלכה נחתמו הסכמי עבודה רבים, ביוזמתו ובהובלתו ושודרג מעמדם של עובדי הבניין המאוגדים בהסתדרות, בחברות כמו ‘אשקלית’, ‘נתיבי נוי’, בסולל בונה, עובדי הבינוי של משטרת ישראל, איטונג, פיניציה ציפורי, פיניציה זכוכית ישראל, אבן וסיד, שיכון ובינוי ועוד. מויאל גם ליווה באופן צמוד את המעבר של תשלובת “נגב קרמיקה”, שקרסה תחת הבעלים הקודמים ונרכשה על ידי “קרן ויולה”. מויאל דואג  בימים אלה, נוכח המצב שנוצר באחרונה, לדאוג לשמירה על זכויות העובדים וממשיך ללוות אותם במאבקם.

גולת הכותרת של הסכמי העבודה, על פי מויאל, הוא ההסכם הקיבוצי  התקדימי וההיסטורי להסדרת זכויות ציבור המנופאים בישראל. הסכם זה קיבל תוקף חוקי של צו הרחבה, על כלל עובדי המנופאים של עגורן צריח המועסקים בענף. כפי שנקבע בהסכם שנחתם בחודש אפריל, יעמוד שכר המינימום למנופאים על 49 שקלים לשעה, ובעוד כשנה וחצי יעלה השכר ל-52 שקלים לשעה. לכך תתווסף תוספת מאמץ בגין גובה ובידוד בסך 3.5 שקלים לשעה.

“מדובר בהסכם היסטורי” אומר מויאל. “המלאכה עליה עמלנו בשנתיים וחצי האחרונים הגיעה לסיומה. המנופאים יכולים לנשום מעתה לרווחה ולהיות בטוחים שההסתדרות תמשיך לייצג אותם, על מנת שלא יקבלו רק את השכר המגיע להם אלא גם את מלוא הזכויות, בדגש על ציוד מגן ובטיחות בעבודה. כמו כן, העובדים יהיו זכאים לקרן השתלמות כבר מיומם הראשון בעבודה, כאשר הפקדות המעביד יעמדו על 5% (ו-2.5% על חשבון העובד). כמו כן סוכם כי תקום ועדה משותפת להסתדרות ולהתאחדות, שתאכוף את כל חוקי הבטיחות באתרי הבנייה בישראל. במידה ויהיו מחלוקות, הוקם מנגנון של ועדה פריטטית משותפת לצדדים שתפתור כל בעיה”.

לצד הסכמי העבודה הרבים שחתם מויאל עם המעסיקים בתחום הבניין והעץ, הוא עסק וממשיך לעסוק בתחום הכאוב, של התאונות באתרי הבנייה בישראל. הרוגים ופצועים והרבה כאב של המשפחות מדיר מעיני מויאל שינה. “צריך להפוך עולמות  כדי למנוע עוד הרוגים ופצועים באתרי הבנייה”, הוא אומר. (התייחסות נרחבת של מויאל לנושא – בכתבה על בטיחות באתרי בניה – במוסף זה).

עוד מהלך שמוביל מויאל בשנה האחרונה, קשור להכשרות צעירים וחיילים משוחררים, כשהמטרה להחזיר עטרה ליושנה. לשלב ישראלים צעירים בענף הבנייה. “במסגרת המיזם הציוני החשוב מאוד, אנחנו מכשירים במסגרות לימודים את כל הענפים במקצועות ענף הבניין, הנדסה, הנדסאים, מנהלי עבודה ועוד שורה ארוכה של מקצועות”.

לדברי מויאל: “השותפים העיקריים למיזם הם התאחדות בוני הארץ בהובלתו של הנשיא דאז, ניסים בובליל והנשיא הנוכחי מר רוני בריק, הסתדרות עובדי הבניין והעץ, בהובלתי, משרד הכלכלה-האגף להכשרה מקצועית, משרד האוצר ובעבר גם משרד הביטחון, באמצעות הקרן להכוונת חיילים משוחררים והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין וגם שירות התעסוקה. בל נשכח את חלקן של חברות הבניה הרבות, הקולטות את הבוגרים לשורותיהן”.

את המיזם  מנהלת הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל באמצעות מנהלה, איל שלו וצוות העובדים שהוכשר לכך.

האם יש כבר פירות למאמצים למיזם?

“בהחלט יש תוצאות טובות למיזם.  למעלה מ-100 בוגרים, שהם יותר מ-20% מכלל המוכשרים, נמצאים בשלבים שונים של קורסי מנהלי עבודה. זהו הישג חסר תקדים בענף. לשמחתי אנו רואים פירות בבוגרי המיזם שעברו את התהליך מתחילתו ולאחרונה הוסמכו רשמית על ידי משרד הכלכלה כמנהלי עבודה מוסמכים.  קבוצה זו היא הראשונה מבין עשרות מנהלי עבודה שכאמור נמצאים בשלבים שונים על רצף ההכשרה ועתידים בקרוב להפוך למנהלי עבודה מוסמכים. אנו מאמינים שהצלחה זו תגרור ישראלים רבים ומוכשרים לקשור עתידם בענף הבניין”.

בנוסף נפתחו קורסים רבים להכשרת מנהלי עבודה במכללות ברחבי הארץ בפיקוח התמ”ת. “היות וחסרים 30 אלף עובדים מקצועיים ו-5,000 מנהלי עבודה” אומר מויאל, “העבודה בענף יכולה לתת שכר ראוי, תעסוקה הולמת ועתיד מקצועי מבטיח. כיום יש לאן להתקדם ואני אשמח להחזיר עטרה ליושנה באמצעות המיזם הזה וכמה שיותר ידיים ישראליות יעסקו בענף הבנייה בישראל”.

 

ניו יורק, לונדון,