Skip to content

ירידה בקצב התחלות הבנייה של יחידות דיור צמודות קרקע באור עקיבא ברבעון הראשון של שנת 2021 – כך עולה מנתונים שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ”ס). בשלושת החודשים הראשונים של השנה החלו להיבנות 5 צמודי קרקע בלבד לעומת 97 בכל שנת 2020. אם המגמה תימשך ברבעונים הבאים הרי שהקצב השנתי הצפוי יסתכם בכ-20 התחלות בנייה בלבד – צניחה של 80% לעומת אשתקד. 

חברת יורו ישראל בונה כיום בשכונת אור ים באור עקיבא את פרויקט צמודי הקרקע “וילה יורו באור ים” הכולל 91 יח”ד צמודות קרקע בנות 6 חדרים במספר גדלים – 177-180 מ”ר עם גינות של 30-110 מ”ר, הנמכרות ב-2.69-2.99 מיליון שקל. בנוסף לכך תיבנה בשכונת אור ים שכונת וילות ובה 52 מגרשים להקמה של דו משפחתי וחד משפחתי – שנמכרו כבר כולם לאנשי קבע בלבד. לאחרונה היה מכרז נוסף לבניית 15 יח”ד צמודות קרקע נוספות.

לדברי עופרה חדד, סמנכ”לית ומבעלי יורו ישראל, “הביקוש לצמודי הקרקע בשכונת אור ים ובכלל היה גבוה מאוד עוד לפני הקורונה והוא זינק מעלה אף יותר בעקבות המשבר, כשאנשים הבינו את החשיבות של מרחב המחיה החיצוני והפנימי בבית. שכונת הווילות של אנשי הקבע באור ים החלה לאחרונה באכלוס וגם אזורים אחרים נמצאים בבנייה מתקדמת, ולכן מי שירכוש אצלנו עכשיו דירה בפרויקט צמודי הקרקע ייהנה משכונה בנויה ברובה, מתשתיות חדשות שכבר יעמדו, ממוסדות ציבור, בתי ספר וגנים וכיוצ”ב”.

הירידה בהתחלות הבנייה של צמודי הקרקע אופיינית לכל הארץ והיא התגברה משמעותית בשנים האחרונות, בשל מדיניות מינהל התכנון להגדיל צפיפות בעיקר במרכז הארץ ולא לעודד בנייה צמודת קרקע באזורי הביקוש. כך, בשנת 2020 החלו להיבנות כ-8,000 צמודי קרקע שהיוו 17% בלבד מכלל התחלות הבנייה בשנה זו. לשם השוואה, בשנת 2010 צמודי הקרקע היוו 40% מהתחלות הבנייה וב-2009 הן היוו 45% מהסך הכללי.

שכונת אור ים מתוכננת על ידי הקרן לפיתוח קיסריה וצפויה לכלול בסיומה כ-3,500 יח”ד. אור ים תוכננה כסביבת מגורים מודרנית, איכותית ומגוונת, 60% משטחיה מיועדים לצרכי ציבור, דרכים ושטחים ירוקים: פארק לינארי לכל אורך השכונה, מערכת שבילים המחברת בין גני ילדים ובתי הספר ובממשק עם הפארק המרכזי. כמו כן, תוכננה השכונה מתוך מחשבה השמה לדגש את צרכיהם של הילדים, הולכי הרגל ורוכבי האופניים, ולכן השטחים הירוקים מנותקים לגמרי מכבישים ובכך מהווים מתחם ירוק ובטוח לילדים. שכונת אור ים מאופיינת בריבוי שצ”פים – כ-40% משטח התוכנית. היא מקושרת היטב לכביש 4 (תל אביב-חיפה) ולכביש 2 (כביש החוף), ומצויה במרחק של 40 דקות מתל אביב ו-30 דקות מחיפה.

שמאי המקרקעין ישראל יעקב, מציין כי “כשבוחנים את מפת הנדל”ן למגורים בישראל, ניתן לראות בבירור כי מדיניות מינהל התכנון כיום היא יותר בנייה לגובה ופחות צמודי קרקע, ולכן מי שחפץ בבית פרטי מוטב שיזדרז וירכוש במקומות שכן מציעים למכירה כיום, משום שבשנים הבאות הוא יתקשה למצוא יחידות דיור כאלה. בהתאם, ערכם של צמודי הקרקע צפוי לעלות משמעותית בשנים הקרובות היות והם יהפכו למוצר נדיר מאוד בנוף הנדל”ן הישראלי”.