Skip to content

תנופת הבנייה בישראל בעשור האחרון מקבלת חיזוק כאשר בודקים את הנתונים בשטח: מניתוח שמתבסס על נתוני הלמ”ס עולה כי בעשור האחרון נבנו בישראל כחצי מיליון דירות, 30% יותר ממספר הדירות שנבנו בעשור הקודם.

בהתאם לנתונים, בהרצליה נבנו בסך הכל כ-8,000 יחידות דיור ואילו ברעננה נבנו כ-5,000 יחידות במהלך העשור האחרון. העלייה בהתחלות הבנייה מתבטאת גם בבנייה מאסיבית של מגדלי מגורים שהדרישה אליהן עלתה בעקבות הצפיפות בערים הגדולות שסובלות ממחסור בקרקעות פנויות וביקוש הולך וגובר למגורים במרכזי ערים. אלא שגם רעננה וגם הרצליה החליטו שלא להצטרף. ברעננה לדוגמה בחרו שלא לבנות כלל מגדלי מגורים מעל 16 קומות ואילו בהרצליה רק 635 דירות נבנו במגדלים.

לדברי יו”ר ארגון קבלני השרון והשומרון יהושע שפונדר “בשנים האחרונות לא בונים מספיק לגובה. הרשויות המקומיות לא מעוניינות לתת זכויות לבנייה לגובה מחשש שהתשתיות התחבורתיות לא יעמדו בעומס ומחוסר רצון להשקיע במבני ציבור כדוגמת בתי ספר וגני ילדים. אני מעריך שההחלטה האחרונה של מנהל התכנון בדבר ציפוף הבנייה בישראל תאלץ את הרשויות לאשר יותר בנייה של מגדלי מגורים. עם זאת, צריך לזכור כי מדובר בהחלטה שתבוא לידי ביטוי רק בעוד מספר שנים”.

לדברי אשר אלון, הבעלים של חברת אשלי, שיחד עם רוני בריק הבעלים של חברת לי-רן ביצעו את פרויקטי הפינוי בינוי הראשונים ברעננה: “רעננה נחשבת כבר שנים לעיר מבוקשת מאד באזור השרון, אך במשך שנים היא סבלה ממחסור בדירות חדשות. הדרך היחידה להגדיל את היצע הדירות במרכז העיר היא באמצעות פרויקטים של פינוי-בינוי כמו אלו שביצענו ברעננה הוותיקה במתחם ויצמן, בורוכוב כנרת, לוי אשכול ומכבי שכללו 400 יחידות דיור. המחסור בקרקעות לבנייה במרכז העיר מחייב פרויקטים מסוג זה ומוסיף מאות יחידות דיור בעיר”.

כאשר בודקים את מספר צמודי הקרקע שנבנו בעשור האחרון ניכר שעיקר הבנייה בישראל מתמקדת דווקא בהן –150 אלף יחידות דיור צמודות קרקע שהן 30% מסך כל יחידות הדיור נבנו במהלך העשור הנוכחי. בהרצליה נבנו בעשר השנים האחרונות 926 יחידות צמודות קרקע ואילו ברעננה נבנו 493 בלבד.

ניתוח הנתונים בדק גם מה הן הדירות הפופולאריות ביותר שנבנו בעשור האחרון לפי מספר חדרים. מסתבר שמרבית הדירות שנבנו במהלך העשור היו דירות בנות 4 חדרים עם 40% מסך כל הדירות בישראל. בהרצליה וברעננה שיעורם היה גבוה מזה שנרשם בשאר המדינה, כך שבהרצליה 43% מהדירות היו בנות 4 חדרים וברעננה הן היוו 50% מהדירות.