Skip to content

תחת הכותרת “מפת דרכים לישראל” מתווה המועצה הישראלית לבנייה ירוקה בדוח חדש שפרסמה את הצעדים שעל כל מחזיקי העניין בענף לבצע, על מנת לקדם מצוינות, איכות, קיימות, בטיחות ואמינות בכל שרשרת הערך של ענף הבנייה בישראל, דרך הטמעת והנעת תרבות של ניהול מתקדם, לקיחת אחריות, תחקור, שקיפות וחדשנות תפיסתית וטכנולוגית. כל אלו, נכתב בדוח, יובילו לצמצום עלויות ולהגדלת הערך והרווחיות של החברות בענף. מפת הדרכים נפתחת במהלכים אותם המועצה הישראלית לבנייה ירוקה לוקחת על עצמה לקדם ובהמשך את הפעולות הנוספות הנדרשות על ידי כלל השחקנים בענף והגורמים הממשלתיים, כל שחקן ושחקן בתחומו שלו. מנכ”לית המועצה לבנייה ירוקה הילית בייניש מספרת כי מצב ענף הבנייה בישראל חמור: “לפי דו”ח של הטכניון מ-2014, כמעט ב-100% מהבנייה החדשה יש ליקויי בנייה, כאשר 26% מתוכם ניתן היה למנוע כבר בשלב התכנון. כמו כן, מבנים – בתהליכי בנייה ובשימוש בפועל, אחראים על כ-40% מסך צריכת האנרגיה בישראל”.

הילה בייניש

במועצה מסבירים כי בחרו ביעד של 10 שנים, מכיוון שזהו פרק זמן קרוב דיו, על מנת שיחשב בטווח החיים המקצועיים של רוב העוסקים בתחום אך במקביל הינו רחוק דיו על מנת להשיג שינוי דרסטי.

שנית, ממשלת ישראל התחייבה במסגרת הסכם האקלים של פאריז לצמצם ב-25% את פליטות גזי החממה הצפויות עד שנת 2030. ולסיום, 10 שנים הינו משך הזמן הנדרש לשינוי לאורך כלל שרשרת הבנייה ולהפיכת מושגים תיאורטיים לפרקטיקות יישומיות.

היעדים שנקבעו הם:

• הפחתה של 70% במספר תאונות עבודה, ו-0 הרוגים

• הפחתה של 50% בליקויי הבנייה

• הפחתה של 30% בעליוות הבנייה ובמשך הבניה

• הפחתה של 50% מפליטות פחמן בתהליך הבנייה

מעבר להצבת היעדים המועצה לוקחת על עצמה גם את תפקיד היד המכוונת: “אנחנו לוקחים על עצמנו הרבה מהאחריות ונפעל לקדם מדיניות, אסטרטגיה ודרכי פעולה”, אומרת בייניש. “לשמחתי אנחנו אף פעם לא פועלים לבד, ועומדים לצדנו מיטב המומחים והגורמים המקצועיים”, מוסיפה בייניש.

“המטרה הראשונה במעלה בנקודה בה אנו נמצאים היום, היא להתחיל דיאלוג עם אנשי ענף הבנייה ולראות איך מניעים אותם, את כלל משרדי הממשלה ואת כל מחזיקי העניין בתחום – קבלנים, יזמים ומתכננים, להתגייס למען המטרה ולמען העמידה ביעדים. הציפייה שיחד איתם נצליח להביא לשינוי תפיסתי ואיתו למהפך באופי ניהול הבנייה בישראל כבר תוך עשור ונשפיע באמת על תאוצת הבנייה המדהימה שישראל עוברת כיום”, היא מסכמת.