Skip to content

חומרים שמתחפשים לחומר אחר, טכנולוגיה שמאפשרות יישומים חדשים ועוד טרנדים.

טכנולוגיות ייצור חדשות ופיתוחים של חומרים מתועשים חדשים, מסייעים גם לענף האדריכלות ועיצוב הפנים להציג מוצרים חדשים.

לעתים, הטכנולוגיה מאפשרת להתחקות אחר מראם של החומרים הטבעיים ברמת גימור כה גבוהה, עד שלעיתים קשה להבחין בין החומר המקורי לזה המתחקה אחריו.  במשפחת המתכות, למשל, זו קבוצת המתכות החמות, הנעות בין גווני החום כתום של פלדת הקורטן ועד הגוונים הנחושתיים זהובים של הפליז.

“על פי התחזיות, המגמה של שימוש בחומרים טבעיים והוקרה לטבע המאפיינת את עולם העיצוב בשנים האחרונות תמשיך אתנו גם בשנתיים הבאות”, מסבירות איריס תלמי וקרן אודם, אוצרות ספריית החומרים אשר תוצג בועידת שבוע העיצוב של מרכז הבנייה הישראלי אשר תתקיים בנובמבר באילת.

“את ההשפעה של תפישת “ההוקרה לטבע” ניתן למצוא במגוון מופעים, ביניהם שימוש בחומרים טבעיים כגון, בטון, מתכת ועץ, במראם המקורי, הכולל לעיתים את עקבות ההתיישנות של החומר, כגון קורוזיה, בקעים ושפשופים. הבטון, המשתלב היטב עם שלל חומרים וצבעים ממוקם היטב בפסגה בתצורות שונות: אריחים מוטבעים, אריחי תלת ממד, בטון קל משקל, בטון משולב בסיבים אופטיים המעבירים אור ומאפשרים קבלת מופע של צלליות, יריעות בטון גמישות ומיקרוטופינג- חיפוי משטחים בבטון בעובי מילימטרים ספורים, טכניקה המאפשרת קבלת משטחים גדולים ללא תפרי התפשטות. ואולי הבולט מכולם הוא הבטון העובר צריבות עם חומצות ומקבל מראה חלוד ומיושן עם מעברי צבע החל משחור, אפור, ועד חום חלודה וגווני הכחול ירקרק של קורוזיה”.

עוד מופע של הטבע, בא לידי ביטוי בהדפסים העושים שימוש בפיגמנטים ומינרלים טבעיים, על חומרים כמו בטון, עץ וטקסטיל. המעצבת רמה אמיר, המציגה בספריית החומרים, עוסקת בצביעה והדפסה אקולוגיות על בדים טבעיים או ממוחזרים כמו פישתן משי ועוד. את התוצרים היא מתרגמת להדפסה דיגיטלית על חומרים כמו עץ, מתכת ובטון, המשמשים כחיפויים בעיצוב פנים. לדברי אמיר: “עבודת היד היא one of a kind המתקיימת בין חלקי הצמח כולל שורשים, קליפות ניצנים פרחים ועלים וכן מינרלים ומתכות לא רעילות על בדים.”

אבן דקה לחיפוי

ערן סיב, בעליה של אבן סיב  – הגלריה לאבן טבעית ויבואן של אבן, מספר על הציפחה הדקה –  “מוצר מהפכני בעובי 2 מ”מ, מה שהופך אותו לקל יותר לעבודה וישים למקומות שלא ניתן ליישם בהם אבן רגילה”.

סיב טוען שזיהה את הדרישות של הצרכן הישראלי שמבקש לחסוך בעובי המוצר, שכן “כמה שיותר דק זה גם יותר קל לעבודה ופחות תופס מקום”.

המוצר עצמו –  הצפחה הדקה, הינה אבן טבעית, שבחלקה האחוריקיים פוליאסטר בכדי לחזק את תשתית האבן הדקה. “המוצר הינו פטנט גרמני שנותן מראה טבעי של אבן. תשתית הציפחה הינו מ”מ אחד, כמו גם תשתית הפוליאסטר, כאשר המרקם בחזית הינו מרקם של אבן טבעי ב-100%. הציפחה הדקה עשויה להיות טובה לחיפוי פנים וחיפוי חוץ ולמקומות שבהם לא נרצה עובי. הציפחה הדקה קיימת ב-3 גדלים עיקריים: 240/120  ס”מ, 121/61 ס”מ ו- 60/15 ס”מ”.

אריחי ענק

המעצב גיא בוכהלטר מסביר כי אריחים בגדלים לא סטנדרטיים נכנסו לענף ונותנים אפקטים יחודיים. “אריחי גרניט פורצלן בשלל טקסטורות וגוונים בגודל של 100/300 פופולריים במיוחד בדירות לדוגמה וניתן אף למצוא בשוק אריחים גדולים יותר. השימוש באריחים גדולים מאפשר חללים ללא שימוש ברובה למילוי בין האריחים מה שמקנה לחלל תחושה יותר נקייה מעוצבת ואסתטית”.

לדבריו, “חומרים נוספים חדשים נכנסים כול יום לשוק, מחומרי חיפוי בחומרים מורכבים, אריחים מאבן טבעית בעובי של  2 מ”מ, יריעות בטון דקורטיביות גמישות החוסכות מריחות ולכלוך ומאפשרות חיפוי במהירות, דרך חיפויי קירות המשלבים תאורה פנימית היוצרים אווירה ייחודית ועד מזגני VRF שנכנסו היום כמעט לכל פרויקט יוקרה החוסכים בחשמל ומאפשרים שליטה ופיקוד באמצעות מערכות חשמל ובית חכם”.

רויטל הוד ייני “מסטודיו ארוקוקו”, העוסק בתחום תכנון ועיצוב הבית, מסכימה כי “השימוש באריחי פורצלן דקים גדל באופן משמעותי בשנה האחרונה. המבחר בחנויות הקרמיקה עשיר יותר וזאת בשל אפשרויות הייצור המשוכללות יותר במפעלים”.

עוד מציינת רויטל כי “אפשרות זו מאפשרת לקהל המשפצים להדביק את האריח הדק על האריח הקיים מבלי לדאוג לגובה הדלתות בבית.

האריח הדק מאפשר מגוון אפשרויות רב יותר בבחירת גודל האריחים, אשר אינם שוקלים כל כך הרבה לעומת אריחים רגילים,  וללא חיבורי הרובה. עובי ואיכות האריחים יעיל מבחינת נקיון, איטום ומבחינה אסטטית המראה המתקבל הינו תחושה של גודל ומרחב וזאת בשל האחידות, גודל האריח ופחות חיבורי רובה”.

עוד מספרת רויטל על החידוש הנוסף והבולט בתחום משטחי המטבחים – שימוש במשטחי הגרניט פורצלן-למינם.

היא מדגישה כי “המשטחים מתאפיינים בחוזק ועמידות גבוהים. הישום של המשטחים בשטח אינו דורש הכנות מיוחדות מה שמאפשר להזמינו בקלות.

משטחים אלו עמידים בפני חום ובפני שריטות והמשטח שומר על המראה שלו לאורך זמן.

מגוון הצבעים והטקסטורות הולך וגודל מה שמאפשר שילובו בכל סגנון של מטבח”.

רויטל הוד ייני מסבירה כי “לאור הגלובליזציה, זמינות המידע, והחידושים הדינמיים בתחום, נעשה שינוי בקביעת סגנון העיצובי בחללים השונים, ולעיתים היא אינה תמיד ברורה. לאור כך אנו, מעצבי הפנים, מרשים לעצמנו לעצב בסגנון אקלקטי ומעורבב שאינו ברור באופן חד משמעי, אך יחד עם זאת שומר על קו הרמוני ונעים לעין. שילוב ושימוש רב בחומרים, ושילובם בחלל, שימוש בצבעים וטקסטורות אשר מושפעים הרבה פעמים מתחום האופנה, וכל זה בדגש על יצירת חללים גדולים מרווחים ומעניינים”.

גרניט פורצלן במראה עץ

אריחי גרניט הפורצלן עברו כברת דרך לא רק במידות ובעובי. כיום, בזכות טכנולוגיות מתקדמות, ניתן להשיגם במראה אותנטי המדמה חומרים טבעיים במגוון רחב של מידות, טקסטורות וגוונים.

‘חברת חלמיש’, מציעה סדרות אריחים דמויי עץ המדמות את החומר המקורי ומעניקות לחלל את אותה תחושה. את האריחים ניתן להשיג במגוון רחב של צבעים ולהטמיעם בתצורות שונות. כך למשל אריחי דקור מלבניים בצבעוניות משתנה המדמה מגוון סוגי עצים, שניתן ליצור עימם פריסת ריצוף FISHBONE  ונוספים.

פרופיל אלומיניום לספריה

חברת דומיסיל, עם טכנולוגיית ה-SEGMENT מציעה ספריות מעוצבות, עשויות פרופילי אלומניום שבזכות מראם וחוזקם, מספרים בחברה, מעצבים רבים בוחרים להשתמש בהם כפריט מרכזי ומרשים בחלל וגם כאלמנט חציצה FREE STANDING בין חללים במקום בקירות של ממש.

הספריות, מסבירים בדומיסיל, בעלות חוזק מבני גבוה מהרגיל, הן מודולריות ומתוכננות כיד הדמיון על פי צרכיו הספציפיים של כל חלל. ניתן לעצב ולייצר חלוקות שונות של הספרייה, כך שתהיינה כוורות פתוחות או סגורות, עם או בלי גב ובשימוש נבחר של חומרים כגון עץ, זכוכיות וכיוצא בזה. את פרופילי האלומיניום עצמם ניתן להשאיר במראם הטבעי, או לחילופין לצבוע בהתאם לצרכי הלקוח בכל גוון מתוך מניפת ה-RAL.

שימוש בשיש בשולחנות סלון

המותג האיטלקי GAMMA השיק שולחנות קפה בעלי פלטות עשויות שיש.

המותג, ביבוא בלעדי של רשת אליתה ליוינג, יוצא עם קולקציה של שולחנות קפה מלבניים ועגולים, בגדלים שונים. השולחן מגיע עם רגלי מתכת דקיקות והפלטה עשויה שיש. חומר המספק לרהיט מראה טבעי, מחוספס ועם הרבה שיק. המחיר: מ-7,195 שקלים.

חידושים בגמר

מהנדסים איכותיים נחשבים למשאב החשוב ביותר של חברות ההיי טק והתחרות הקשה עליהם, מביאה את חברות ההיי טק   להשקיע כספים אדירים ברווחתם. אם בעבר, על מנת למשוך עובדים ההתמקדות היתה בתנאי שכר, הרי שכיום מבינות החברות שלא רק שכר ישאיר את העובד אצלך, אלא גם חלל עבודה ייחודי המאפשר מצד אחד ליצירתיות של העובד לפרוח, וגם לגרום לו ליהנות מהשהייה במקום העבודה ככל הניתן.

חברות היי טק רבות בנו בעשור האחרון את המשרדים שלהם בישראל, כשהן ממוקדות ביצירת סביבה יוקרתית לעובדים.

השיטה היא כזו – חברת ההיי טק שוכרת או רוכשת/בונה משרדים ברמת ״מעטפת״ – חלל בסיסי שכולל רק את מעטפת הבניין ללא צבע, רצפה, רהיטים וכו׳ – ומעבירה את עבודות הגמר לחברה מתמחה כדי שתבנה לה את השלב הסופי והחשוב מכולם.

א.וייס, חברה המתמחה בעבודות גמר, בנתה משרדים עבור עשרות חברות הייטק בשנים האחרונים. מנהלי ומייסדי החברה, אבים ואיתי וייס מספרים כי שמעו במהלך העשור האחרון ונענו לבקשות מיוחדות ויוצאות דופן. לדברי אבים וייס, ״חברות ההיי טק מסתכלות אחת על משרדי השניה, ואומרות לעצמן שהן לא רוצות להיות אלה שיבנו משרדים פחות יפים לעובדים שלהן, כי אז אותו עובד שלי ירצה ללכת לשבת במשרדים של החברה המתחרה, ולכן הן לוקחות את האדריכלים הכי טובים, וקבלנים טובים ומתכננות גם משרדים ברמה גבוהה״.

איתי וייס מספר כי מדובר בעלויות אדירות עבור אותן חברות, לעומת משרדים אחרים. כך למשל, בעוד שעבודות גמר במשרדים יפים של משרד עורכי דין מסתכמות בעלויות של כ-3,500 שקל למ״ר, העלויות במשרדי היי טק יכולים להגיע לשיא של עד 12 אלף שקל למ״ר.

לדבריו, משרדי ההיי טק כיום הם מרחב אדריכלי ועיצובי השונה לחלוטין ממה שהיה מקובל בעבר. האלמנטים העיצוביים במשרדים כיום אינם קשורים ישירות לפונקציונליות של ישיבה במשרד נטו אלא הרבה מעבר לכך.

חדרי מיחשוב מזכוכית

אלי שהם, מנכ”ל בילדאפ מקבוצת בסט מציין כי עיצוב החלל הפנימי בשטחי משרדים ובשטחי מסחר עבר בשנים האחרונות מהפכה. “אנחנו עדים לכך שחברות גדולות רואות בעיצוב חללי העבודה או התצוגה חלק בלתי נפרד ממיתוג ומערכי החברה ולכן הם מקצים לך משאבים הולכים וגדלים. בשנים האחרונות יש עלייה בהיקף ההשקעה של חברות גדולות בעבודות הגמר.

“גם התחרות על ליבו של העובד האיכותי תורמת להשקעה הולכת וגדלה של החברות בעיצוב ובבניית חללי העבודה. המגמה הזו מייצרת דרישה לחברות בנייה שמתמחות התמחות ספציפית בביצוע עבודות הגמר והן בעלות יכולת לענות על הדרישות ההולכות וגוברות מצד החברות גם בפן העיצובי וגם בפן הטכנולוגי ביצועי”.

“דרישה נוספת שמגיעה לעיתים מחברות הטכנולוגיה הם חדרי מיחשוב מזכוכית כאלמנט עיצובי. חדרים כאלו דורשים ביצוע מדויק על מנת לשמור על כל המערכות ולאפשר את התפקוד שלהם 24 שעות ביממה ולכן מחייבות בין היתר שימוש בזכוכית מבודדת וחסינת אש”, הוא מפרט.