Skip to content

אם חשבתם שענף הבניה הינו תעשיה כבדה ושמרנית, חישבו שנית. חברת “קן התור הנדסה ובנין” מצליחה לשנות את כללי המשחק הנהוגים בשוק באמצעות הטמעה של תוכנות המסייעות לניהול אתרי בניה, פיקוח ומניעת תקלות תכנוניות ובטיחותיות. עולם ההי-טק נכנס לענף הבניה 

ענף הבניה הוא אחד מענפי המשק הגדולים ביותר, ואחד מעמודי התווך של הכלכלה הישראלית והגלובלית.

בשנים האחרונות הציב ענף הבניה בישראל אתגרים הנדסיים, ניהוליים ותפעוליים רבים מתוך מטרה לשנות את תפיסת הבניה בארץ ולהגדיל את היצע הדיור בצורה יעילה ומהירה יותר. אתגרים אלו נגעו בין היתר לתהליך הבניה, משך הבניה, איכות הבניה וסוגיות בטיחותיות במהלך העבודה.

חברת “קן התור הנדסה ובניין” זיהתה את הצורך למצוא פתרונות לצרכי השוק, ובשנים האחרונות  הטמיעה כלים טכנולוגיים ממוחשבים מהמתקדמים ביותר המסייעים בניהול ובקרה הנדסית בפרוייקטי בניה”. כמו-כן שילבה החברה בין מערכותיה תוכנות מחשב המקלות על הפיקוח ומניעת תקלות תכנוניות בפרויקט. תחום זה זוכה לשם “construction tech”.

חברת קן התור

ענף הבניה מזוהה כשמרני, כיצד טכנולוגיות בניה משתלבות כאן?

מתן קן-תור, מנכ”ל קן-התור פרויקטים המתמחה בביצוע פרויקטים רבי מערכות: “כבר שנים רבות שענף הבניה המסורתי עובר מהפכה של קידמה ותיעוש. נכון, עדיין ברוב המקרים, הבנייה נעשית ללא שינוי משמעותי ביחס למה שהיה לפני כ-300 שנה, תוך שילוב הבטון (שנכנס לשימוש ב- 1756) ויציקות ברזל (שנכנסו לשימוש ב-1868). היציקה היא אמנם אותה יציקה, אך הדרך לבצע אותה משתנה כל הזמן. המנופים משתכללים, תבניות הבטון המתועשות מחליפות את הטפסנות מקרשי העץ, ונעשה שימוש בכלי מדידה מתקדמים כגון לייזר. כיום קיימים כלים המאפשרים שילוב של בנייה מסורתית עם טכנולוגיות ניהול מהמאה ה- 21. כלים אלו משמשים גם את המנכ”ל וגם את הצוות ההנדסי של האתר האחראי לביצוע הפרויקט מהיסוד ועד לגמר ומסירת מפתח”.

אילו פיתוחים טכנולוגיים ניתן לשלב בענף הבניה?

מתן קן-תור: “אחת הבעיות שכל מנהל פרויקט מכיר מהשטח היא כמות השינויים בתוכניות הביצוע המתרחשים במהלך בניית הפרויקט”. שינויים אלה עשויים ליצור טעויות בביצוע ובהרבה מקרים טעויות אלה מתגלות בגמר העבודה. כך למשל, דלת שתוכננה הפוך ונפתחת לכיוון הלא נכון, או מיקום חלון שהשתנה ואינו תואם את מיקומו המקורי. את הבעיה הזאת אנו יודעים לפתור היום באמצעות שימוש בתוכנת shapedo המאפשרות בדיקה מדוקדקת של תוכניות הביצוע והשוואתן למהדורות קודמות בכדי למנוע טעויות ותקלות.

מתן קן-תור

 

“בעיה נפוצה נוספת היא בתחום התיאום והתכנון בין היועצים השונים ובמיוחד במערכות האלקטרו מכניות. לא פעם נתקלנו בשטח במצב בו צינור מים מתנגש בתעלת מיזוג אוויר, בעיקר בפרויקטים מרובי מערכות עם מורכבות הנדסית גדולה כמו בתי חולים, מעבדות או תעשיה. לפתרון בעיה זו אנו משתמשים בתוכנות BIM המאפשרות בדיקה תלת מימדית והתאמת המבנה לכלל מערכותיו. כמו-כן התוכנה מסייעת בתמחור נכון של הפרויקט, בדיקת כמויות וחומרים”.

“גם בתחום הבטיחות הטמענו תוכנה המאפשרת מעקב, פיקוח ושליטה אחר הפעילות באתר הבניה. צריך לזכור, כי אתר בניה הוא מקום מאד דינאמי ולצערנו קיימות בו סכנות בטיחות רבות. את הנושא הזה פתרנו באמצעים טכנולוגיים ממוחשבים המאפשרים בקרה ממוחשבת על כל התנועות באתר, הן של פועלים והן של כניסת ציוד מכני כבד ומעקב אחר תקינותו. בזכות אמצעים אלה, אנו מצליחים לעמוד בכל הדרישות המחמירות של תקנות הבטיחות תוך שמירה על בטיחות העובדים באתרים שלנו.

מה החשיבות של פיתוח טכנולוגיות בתחום הבניה?

מתן קן-תור: “בניה היא תעשייה שמרנית כבדה. עם זאת, בשנים האחרונות אנו מבחינים כי התחום מתחיל לקבל הכרה דיגיטלית באמצעות כניסה של חברות סטארט אפ ומשקיעים. אנחנו מגדירים את העולם הזה כסטארט אפ בתחום הבניה והוא משמש את המשתתפים השונים בתעשייה. אנו ממליצים לכל העוסקים בתחום לא לפחד משינויים ולאמץ טכנולוגיות כאלה ואחרות המעלות את איכות הבניה, מייעלות את העבודה ותורמות לבטיחות בענף. מנהלי ומהנדסי קן התור מבינים את החשיבות בכך. הבנו כי אסור לפחד משינויים וקידמה. בזכות שימוש בכלים מתקדמים אנו מונעים טעויות וכשלים רבים שחוסכים זמן וכסף רב. אנחנו חותרים תמיד להסתכל קדימה לעתיד ולדבר הבא”.