Skip to content

בשעה שרעידת האדמה מתדפקת על דלתנו, עו”ד משה יונאי, מומחה להתחדשות עירונית, קורא לממשלה להקצות מענקים כספיים לפרויקטים באזורים הנחשבים לפחות כדאיים כלכלית.

רעידת אדמה חזקה התרחשה החודש באזור איראן ועירק וגבתה את חייהם של למעלה מ-328 בני אדם. הרעידה הורגשה גם בישראל והזכירה שוב כי תוכנית תמ”א 38 היא קודם כל תוכנית שנועדה לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ומפני פגיעות טילים ורק אחר כך תוכנית שנועדה לשפר את תנאי המגורים של דיירי המבנים.

לגבי עו”ד משה יונאי, שותף מייסד של משרד  עורכי הדין החיפאי הותיק ‘רולוף &  יונאי’, רעידת האדמה האחרונה היתה בבחינת “הקש בדלת” – התדפקה על דלתותינו והזכירה כי יש לזרז את הליכי האישורים והיישום של תמ”א 38 ושל “פינוי בינוי” בכל מקום.

לדברי עו”ד יונאי, “כל המומחים קובעים כי רעידת אדמה חזקה הנה דבר וודאי. רק לא ברור מתי תתרחש. מכאן שעלינו לעשות הכל כדי להציל את חיי התושבים. השאננות תעלה יום אחד ביוקר. אני לא רוצה שנספוק כפיים בצער ונאמר כי ‘ישנו בשמירה’ “?

משרד עוה”ד ‘רולוף & יונאי’ מתמחה בקידום תוכניות התחדשות עירונית. עו”ד אלי רולוף, מספר כי רואים מגמה של גידול במספר הפרויקטים . “אנחנו במשרד מטפלים כיום במספר גדול של פרויקטים בעיקר באיזור חיפה והקריות, אבל עדיין יש מקום לשיפור”.

הבעיה היא שישנם מקרים רבים שאינם כדאיים כלכלית

עו”ד יונאי: “במקרים כאלה, הממשלה צריכה להכניס יד לכיס. הדבר לא חדש לממשלה. כך למשל אנו מלווים פרויקט בקרית ים, ששם משרד השיכון הקציב מענק ליזם, ואף מימן את הייצוג המשפטי של הדיירים. בכך הפך פרוייקט זה לפרוייקט כדאי עבור היזם, ובזכות תמיכה זו הפרוייקט יוצא לדרך, ו- 60 דיירים יזכו לדירות מחוזקות ונגישות. הממשלה מילאה בכך את חובתה, ועליה לעשות זאת בעוד ועוד מקומות. הממשלה מתהדרת ושמחה כי ‘נפלו בכיסה’ הכנסות גדולות, בין היתר מעסקות ענק בהייטק. כל המשרדים והמגזרים רוצים ליהנות מאותן הכנסות, אבל לדעתי הצורך הראשון במעלה הוא הצלת חיי אדם (וגם רכוש) בדרך של חיזוק הבניינים. משום מה הממשלה הזניחה תחום זה, והראיה: רח”ל – הרשות לחירום לאומי, התנהלה ללא מנכ”ל עד לפני כחצי שנה. אסור לממשלה להתנהל כך !”

עו”ד הילה סלומון, המרכזת את תחום ההתחדשות העירונית במשרד ‘רולוף & יונאי’ מזכירה שישנן בעיות ספציפיות הנוגעות לאיזור מפרץ חיפה: “ישנו שבר יגור – שמתחיל בים התיכון ועובר דרך הקריות, לאורך המורדות המזרחיים של הכרמל, באיזור יגור, ומכאן שמו. בנוסף לשבר, ישובי הקריות ניבנו על חול. חול ברעידת אדמה מתחיל להתנהג כנוזל – מה שמכונה בעגה המקצועית ‘הנזלה’. הבתים בקריות מועדים לפורענות יותר מבתים הבנויים בסלע.”

עו”ד יונאי מזכיר כי במאה ה-18 התרחשה בליסבון, ביום  ב-1/11/1755 רעידת אדמה מהקשות שהיו בעידן המתועד. מעריכים שהרעידה היתה 9 בסולם ריכטר. הרגישו אותה עד פינלנד ובמהלכה חרבו כנסיות שהיו מלאות במתפללים, הכנסיות היו בנויות על קרקע חולית וקרסו על יושביהן”.

צוות משרד 'רולוף & יונאי'
צוות משרד ‘רולוף & יונאי’

האם אין חשש שבמקרה של מתן סיוע לפי כדאיות, יזמים ינסו לסחוט סיוע ללא הצדקה?

“מאז 2012 קיים תקן של שמאי מקרקעין – תקן 21″ – תקן זה בא לאזן בין כל הגורמים: הדיירים, תמרי ומדגישה: ” אסור לחנוק את היזמים, כי אז או שלא יצאו לדרך, ואם יצאו – לא יגעו בהצלחה לסופה. התחדשות עירונית היא שותפות של שלושה: הדיירים, היזמים והרשויות. אין גורם אחד יכול וראשי לכופף את רעהו “.

באזורי הביקוש, מסביר עו”ד יונאי, הבעיה אינה כה קשה. “גם אם יש שם עיכובים מהרשויות, וגם אם יש התנגדויות תושבים –  בעזרת עו”ד מיומן, הכל פתיר.”

בסופו של, מדגיש עו”ד יונאי “התחדשות עירונית העא אינטרס של כולם: היא מביאה שיפור לאיכות המגורים של הדיירים ותיקים ולעתים אף מאפשרת להם לגור במקום לו הורגלו גם כשהם מבוגרים יותר ומוגבלים בתנועתם בשל התקנת מעלית והנגשה. תמ”א 38 (חיזוק) אף נותנת פיתרון למי שרוצה להשאר בסביבת המגורים שלו ולא היה יכול להרשות לעצמו לרכוש דירה אחרת. יש לזכור כי ממדובר בתחדשות הכרחית לאזורים הותיקים של הערים.”

השולחן העגול כתפיסת עולם

בימים אלה הושלם שיפוץ וחידוש משרד עורכי הדין ‘רולוף & יונאי’ בחיפה. עו”ד משה יונאי מספר בגאווה כי את חדר הישיבות החדש תופס שולחן עגול גדול – עם זכוכית שקופה.

השולחן, מסביר עו”ד יונאי, תואם את תפיסת העולם של המשרד: “אנו יושבים בשולחן עגול, שסביבו כולם שווים, אנו פועלים לפתור את המחלוקות בדרכי נעם. הזכוכיות השקופה מדגישה את השקיפות בתהליך – אין אצלנו דברים ‘מתחת לשולחן’ הכל גלוי לכל הצדדים.”