Skip to content

התשלום למארגנים בפרויקטי התחדשות עירונית ינוע החל מ-5,000 שקלים ליח”ד ועד ל-30,000 שקלים ליח”ד, כך עולה מטבלה שפרסם משרד הבינוי והשיכון. מנכ”ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מר אלעזר במברגר, פנה למהנדסי הערים ומנהלי המינהלות להתחדשות עירונית ברחבי הארץ במכתב המציג לראשונה עלויות שכר סבירות של מארגנים הפועלים בפרויקטים של התחדשת עירונית.

שכר המארגנים הוא אחד הסעיפים שלרוב אינם גלויים לדיירים בפרויקטי ההתחדשות העירונית. במשרד מסבירים כי פעילות המארגנים יכולה לסייע לבעלי הדירות בהתארגנות להליך ההתחדשות ולתרום רבות לקידומו, אך עם זאת, במצב הקיים, בו אין תעריפים מוגדרים בחוק או נהלים ממשלתיים לעניין זה, בעלי הדירות כמו גם היזמים מתמודדים עם מציאות שבה מארגנים דורשים, בחלק מהמקרים, שכר המהווה נתח משמעותי מהכנסות הפרויקט, באופן שפוגע ביכולתו לצאת לפועל, כמו גם בתמורה הצפויה לבעלי הדירות ממנו.

מטרת הפנייה היא ליידע את בעלי הדירות, באמצעות המינהלות העירוניות הפועלות כיום מטעם הרשות הממשלתית בכ-50 רשויות מקומיות בישראל, בעלויות הסבירות של שירותים אלו, כמו גם להטמיע עלויות אלה בתחשיבים המהווים בסיס לאישור התכניות במוסד התכנון.

התעריפים  לגבי שכר המארגנים מתייחסים למידת המעורבות והאחריות של המארגנים בפרויקטים אותם הם מקדמים ובהתאם לגודל הפרויקטים המקודמים.

התעריפים המומלצים למארגני התחדשות עירונית

להן התעריפים המומלצים על ידי משרד השיכון, כפי שפורסמו במכתב שנשלח למהנדסי הערים וראשי המנהלות.:

•           בפרויקטים אותם מלווה המארגן עד לבחירת היזם, טווח השכר יהיה 5,000-12,000 ₪

•           כאשר שירותי המארגן כוללים גם הליך תחרותי לבחירת היזם במכרז, טווח השכר יהיה 8,000-15,000 ₪

•           כאשר המארגן מלווה את הדיירים עד לקבלת הדירה החדשה, טווח השכר יהיה 16,000-24,000 ₪

•           ככל שהמארגן פועל לקידום התכנון ומלווה את הדיירים עד לקבלת הדירה החדשה, טווח השכר יהיה 25,000-30,000 ₪, בתוספת עלויות התכנון .

יש לציין כי כרגע לא מדובר בתקנות מחייבות. עם זאת, במכתב מבהיר במברגר כי המשרד פועל לקביעת הוראה בחקיקת משנה, אשר תחייב לכלול במסמכי עסקת פינוי-בינוי גילוי ובהם שכר המארגן, ככל שמשולם כזה במסגרת העסקה, סנקציה לפיה אי-גילוי כאמור בניגוד להוראות התקנות, יביא לביטול העסקה. בנוסף, הוא כותב, שנבחנת מול רשות המיסים אפשרות להגבלת הטבת המס הניתנת במסגרת עסקת פינוי בינוי, ביחס למרכיב השכר של נותני שירותים לבעלי הדירות, ובהם שכר המארגן, כך שתקרת ההטבה תעמוד על הסכומים המפורטים לעיל, כשכר נורמטיבי, וכל סכום שישולם כשכר עבור שירותי מארגן מעבר לסכומים אלה – לא יהנה מהטבת המס.

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף: ״הובלנו את ההחלטה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בכדי לרסן את שכר המארגנים ולמנוע מצב של עלויות בלתי סבירות לבעלי הדירות. העבודה שנעשתה בנושא מהווה התחלה של דרך חשובה בסוגיה זו, כמו גם הצגת התקנות בוועדת הפנים בכנסת בזמן הקרוב. אנו במשרד הבינוי והשיכון, יחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית נמשיך לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ ונמשיך לקדם החלטות שיטיבו עם בעלי הדירות”.

אלעזר במברגר, מנכ”ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: “פרסום התעריפים למארגנים הוא צעד חשוב למניעת הוצאות בלתי סבירות הכרוכות לעיתים בשירותים אלו, וגוררות הכבדה על קידום פרויקטים בהתחדשות עירונית. הפרויקט הוא אך ורק של בעלי הדירות, ובידם הכוח למנוע תשלום שכר בלתי-סביר לכל גורם שהוא בפרויקט. הצלחת המהלך תביא להרחבת פעילות ההתחדשות העירונית בישראל, ולהגדלת התמורות הצפויות ממנה לבעלי הדירות”.

במשרד מציינים כי התעריפים המומלצים הם ביחס לפרויקטים בסדר גודל של כ-80 יחידות דיור קיימות, כאשר המלצת הרשות היא להקטין או להגדיל את התעריפים בהתאם לכמות יחידות הדיור. בפרויקט בו יש יותר מ-80 יחידות דיור התעריף לדירה ירד ובפרויקט בו יש פחות מ-80 יחידות דיור התעריף לדירה יעלה.

בקרוב וכהשלמה למהלך זה, תביא הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לאישור ועדת הפנים בכנסת  תקנות שיחייבו כל יזם להציג בפני בעלי הדירות את עלויות השכר בהן התחייב לשאת עבור מארגנים, כמו גם עבור נותני השירותים אחרים לבעלי הדירות בפרויקט, לפני החתימה על הסכמי פינוי-בינוי. בנוסף, פועלת הרשות לכך שהטבות המס ליזמים בהתחדשות עירונית יחושבו בהתאם לתעריפים האמורים.