שמעון ומירי עשהאל הקימו את קבוצת עשהאל לפני כ 30- שנה. הם העבירו את הידע, הניסיון והאהבה לבניין הארץ ל-3 מילדיהם המנהלים כיום את החברה בהצלחה. תוכן שיווקי מתוך מוסף הנדל"ן של דה מרקר.בקבוצת עשהאל, חברה קבלנית ויזמית חוגגים בימים אלה שלושים שנות פעילות, דרך ארוכה מאז ימי הקמת העיר אריאל, אשר אבא שמעון היה בין מייסדיה הראשונים, מתוך שליחות ואהבת הארץ. "כבר אז בשנות השמונים גילה שמעון עשהאל
חשיבה מקורית וראייה עתידית ובמקביל לפעילותו בהקמת העיר אריאל והעיסוק במסחר, פתח חברת כוח אדם שסיפקה פועלים לקבלנים", מספר בנו גילעד, העומד בראש מחלקת ההתחדשות העירונית בחברה.
אהבה לבנייה מינקות
עם השנים הפך עשהאל ליזם וקבלן. וכשהעסקים החלו לפרוח, עזבו מירי ושמעון עשהאל את הפעילות המסחרית באריאל והחלו לנהל יחד את חברת הבנייה. הם גידלו שישה ילדים, שלושה מהם עובדים בחברה, מה שבהחלט עונה על ההגדרה של עסק משפחתי. במקביל לעסקי הנדל"ן, עוסקים שמעון עשהאל וילדיו בפילנטרופיה ובעזרה לנזקקים.
“האמת היא שממש גדלנו על הפיגומים”, אומר גילעד, צעיר האחים. “לכל מקום שנסענו אליו, לטיולים, לנופש, צפונה ודרומה, תמיד היינו עוצרים בכל מיני אתרים שאבא היה בונה. זה היה נוהל קבוע, ואנחנו, הילדים תמיד ביקשנו לרצף, או לדפוק מסמרים. בקיצור, האהבה לבנייה והאהבה לארץ היא מגיל אפס אצלנו”. דווקא גילעד, צעיר הילדים, היה הראשון שנכנס לעסק. “תמיד אהבתי להסתובב עם אבא, להגיע למשרדים, לראות מקרוב מה קורה, ויצא שאני הראשון שנפל בפח”, הוא צוחק.
הוא עובד בחברה מאז שחרורו ב-2010, בדיוק כשהחלו הגישושים הראשונים בארץ בנושא תמ”א. וגם כאן, האב שמעון היה מהראשונים לזהות. “אבא הבין את הפוטנציאל שיש בכל ההתחדשות העירונית. כבר שנים שאין מספיק קרקעות, המכרזים מורכבים ומסובכים, ואבא החליט שרוב הפעילות צריכה להתמקד בזה. הוא אסטרטג, קולט דברים לפני שהם קורים, ובזכות זה יש לנו כיום מערכת משומנת שמלווה את הפרויקט מרגע החתימות ועד למסירת מפתח”, מסביר גילעד.
בקבוצת עשהאל הגיעו למצב הזה בזכות ההכרה שעסקים עושים קודם כל עם אנשים. “פרויקטים כאלה של בנייה, כמו תמ’א הריסה ובנייה והתחדשות עירונית, לוקחים זמן, ויש בהם המון רגעים של תסכול", ממשיך עשהאל. “לכן חייבים לדעת להתמודד קודם כל עם הגורם האנושי, כלומר הדיירים. בפגישות הראשונות הם בוחנים אותנו, אבל גם אנחנו אותם, והיו מקרים שסירבנו להיכנס לפרויקט בגלל שקלטנו אווירה לא טובה מהאנשים. מבחינתנו, אם אין תחושת משפחה, אין פרויקט”.
למה הכוונה תחושת משפחה?
"אנשי החברה פנויים עבור הדיירים 24/7 . בשבילנו התמ’א זה כמו חתונה. אנחנו בשבילם בכל רגע נתון, מוזמנים לארוחות ונותנים מענה לכל משבר. כך, בסערה הכי גדולה בחורף האחרון, יום שישי, וכל הפרויקט מוצף מהגשם. לכאורה לא קשור אלינו בכלל, אבל אצלנו אין דבר כזה. על המקום ירדנו לשטח, הזמנו מוניות ופינינו את כל הדיירים לבית מלון על חשבוננו. לא חשוב כמה זה עלה, השם שלנו יותר חשוב מהכל”. לצד הפעילות המשפחתית, קבוצת עשהאל מקדמת גם שיתופי פעולה רבים. "גופים רבים בתחום פונים אלינו ומבקשים להכנס איתנו לשיתופי פעולה עסקיים", אומר אביעד עשהאל. אלה גופים גדולים בארץ בעלי שמות לא אפרט.
מתעכבים ברשות המקומית
בקבוצת עשהאל מבינים שזמן הוא מרכיב משמעותי ביותר בפרויקט תמ”א ומתגאים בלוחות זמנים מהירים. “בזכות 30 שנות ניסיון, אנחנו מעמידים לרשות הדיירים מערכת שלמה שעושה להם את החיים יותר קלים. כל הניסיון שצברנו
הפך לידע בכל תחום שקשור בענף הבנייה בארץ".
“אנחנו מצמידים לכל פרויקט מלווה אישי שעוסק רק בקשר בין הדיירים לשאר הגורמים, ומתמקדים באיך לקדם הכל יותר מהר בלי לוותר על האיכות. בכל הפרויקטים אנחנו מקדימים את לוח הזמנים. יש לנו תמ"א חיזוק בחולון לפני גמר ביצוע, לפני המועד שבו היינו אמורים לסיים”.
מתי בכל זאת ייתכנו עיכובים?
אביעד עשהאל: "מי שאחראים לעיכוב, אלה הרשויות המקומיות. באופן כללי יש שני שלבים שמעכבים בפרויקט תמ"א – חתימות הדיירים וקבלת ההיתרים. עם הדיירים אנחנו דווקא מצליחים לסגור די מהר. בזכות הקשר והאמון שהם נותנים בנו, אנחנו לרוב מגיעים ל-100% חתימות”.
אבל אז, ממשיך עשהאל, "מתחיל הסיוט שהוא מנת חלקו של כל קבלן/יזם שמבקש להתחיל להניע את הפרויקט שלו. עוד לפני כן מדובר בעסק מורכב כי מדובר באנשים שאתה צריך לרכוש את אמונם, ואתה צריך לבדוק היתכנות, ולהביא אנשי מקצוע, ולבדוק תוכניות בעירייה, ועוד לא מעט דברים שאתה כיזם מוציא עליהם כסף עוד לפני שיש לך אישורים".
“כשכבר הגעתי לשלב הזה, של בקשת היתרים, אני יודע מתי אני נכנס, אין לי מושג מתי אצא. ראשית לכל עיר יש תקנות משלה, הקלות משלה, הכל לפי החלטת הרשות. יש יותר קשות, יש יותר זורמות, וזה כבר לא הגיוני. צריכים להיות קריטריונים לכל בקשה, לפי מפתחות מסוימים, ופיקוח מדיני. כל השוק הזה חייב לעבור רפורמה”, הוא קובע.
גם כאן, הוא קובע, יש לניסיון חשיבות רבה: “מאחר שאנחנו עובדים מול עיריות כבר כל כך הרבה שנים, אנחנו כבר יודעים
בדיוק מה צריך לעשות ויש לנו מנהלי רישוי שמתרוצצים ברשויות כדי לקצר הליכים. לא תמיד זה תלוי בנו, ואני מכיר את כל התסכולים שבדרך, אבל אנחנו עושים הכל".
לניסיון יש יתרון גם בשלבי הביצוע, מסביר אביעד עשהאל: “אנחנו יודעים בדיוק איך לגשת לבנייה, ממה להתחיל, איך לדאוג לבטיחות, לבחור בקפידה מנהלי עבודה ואת כל אנשי המקצוע הכי טובים בשוק. ככה זה. כשמעירים אותך באמצע
הלילה, מבקשים ממך לפרט את תורת הביצוע, ואתה פשוט שולף את זה מתוך שינה, יש לך יתרון”.
היכן אתם מרכזים את פרויקטי ההתחדשות העירונית?
"יש לנו בקבוצה למעלה מ- 40- פרויקטים של התחדשות עירונית. מרבית הבנייה היא בגוש דן, אבל גם בקריות ובמקומות
שלכאורה אמורה להיות בהם בעיית שיווק כמו מזכרת בתיה, אור יהודה והקריות בחיפה. לא נעים להודות אבל הביקוש לדירות היום כל כך גדול, שהן נחטפות בכל מקום”, אומר עשהאל ומוסיף כי “בלי קשר, במקומות כמו מזכרת בתיה ואור יהודה יש ביקוש מסיבה אחרת. אלה ישובי לווין שנמצאים ממש קרוב לערים הגדולות, ואנשים מחפשים מקומות כאלה. הם רוצים לחיות קרוב לעיר, אבל בלי רעש ועם קצת ירוק מסביב. חוץ מזה, הערים הגדולות הולכות ומתרחבות החוצה, כך שערי הלווין הופכות להיות סוג של פרברי העיר”. לא מעט אתגרים, מסכם עשהאל, עומדים בפני יזם שניגש
לפרויקט תמ”א.
אבא שמעון העביר סמכויות לילדיו לאחרונה מכיוון שהוא עסוק בימים אלה בהתמודדות על מקום בכנסת מטעם הליכוד, "אנו משוכנעים שכמו כל דבר שעסק בו, אבא יצליח גם בפוליטיקה", אומר אביעד. האב עוקב אחרי גילעד, אחיו אביעד ואחותו מירב המנהלים את החברה. “אני מאוד אוהב את הרעיון שמכלום יש פתאום בניין, ואני ממש מתמלא גאווה שאנשים גרים בבתים שאנחנו בנינו”, אומר גילעד. “יש לנו המון לקוחות מרוצים, ואם הדיירים מרוצים זה אומר הכל”.