Skip to content

לאחר הבלוקים או החלונות המבודדים,  הטרנד החם בבנייה הירוקה הוא הטמעת מערכות חשמל ירוקות המאפשרות חסכון משמעותי.  מאת אורן קוטליצקי, מנכ”ל משותף בחברת אי או טי דיגיטל הום פתרונות. פורסם במקור במגזין השיפוץ

אפליציה לניהול מכשירי החשמל, של iot digital home
אפליציה לניהול מכשירי החשמל, של iot digital home

בשנים האחרונות, עם עליית המודעות לסביבה והחשיבות לבניה הירוקה, בוחרים קבלנים רבים להכניס אלמנטים של בניה ירוקה, החל משימוש בבלוקים בעלי כושר בידוד גבוה וכלה בהכנסת חלונות בעלי יכולות בידוד. עם זאת, עד כה נמנעו רבים מהקבלנים להטמיע מערכות חשמל ירוקות – וזאת למרות הניקוד הגבוה הניתן בתקן הבניה הירוקה למערכות מסוג זה.

חיסכון בחשמל מושג בעיקר על-ידי יכולת תזמון של פעולת מכשירי חשמל שהם צרכני אנרגיה משמעותיים, כגון: מזגנים, דוד חשמלי, בר מים ולעתים גם תאורה, כך שלא יעבדו בשעות בהן הבית והמשרד ריקים מאדם או בשעות בהן ידוע כי אין צורך בהם (למשל – בר מים ביתי, המחמם ומקרר את המים גם בשעות בהן כולם ישנים) ובמקביל – יכולת שליטה מרחוק, באמצעות הסמארטפון, המאפשרת שליטה ידנית באותם צרכני חשמל.

עד כה, הפתרונות אשר אפשרו את יכולות התזמון והשליטה מרחוק היו פתרונות בית חכם קלאסיים.  מדובר בפתרונות אשר מלבד עלותם הגבוהה ולעיתים אף צריכת חשמל עצמית גבוהה, דורשים הטמעת תשתיות מיוחדות הכוללות חיווט, בקרים ומפסקים מיוחדים ולכן מתאימים רק במקרים בהם מדובר בפרויקט בנייה חדשה או שיפוץ נרחב.

לאחרונה חלה מהפיכה של ממש בכל הקשור לפתרונות התייעלות אנרגטית בעולם החשמל. את המהפכה מובילה טכנולוגיית האינטרנט של הדברים (IoT – Internet of Things), הטכנולוגיה המדוברת ביותר כיום, אשר הביאה עמה תפיסה חדשה – במקום פתרונות המבוססים על בקר מרכזי ותשתיות מיוחדות (כמו פתרונות הבית החכם הקלאסיים), פתרונות אלחוטיים עצמאיים אשר מסוגלים לתקשר ישירות עם הטלפון.

להלן מספר דוגמאות שימחישו את גודל המהפכה: בעולם האינטרנט של הדברים, כדי להפוך מזגן למזגן נשלט טלפון הניתן לתזמון – כל שנדרש הוא חיבור המזגן (כל מזגן) לשקע חכם. החיבור מתבצע על-ידי הוצאת המזגן מהשקע הקיים, חיבור השקע החכם לשקע של המזגן וחיבור המזגן אל השקע החכם. מדובר בהתקנה פשוטה שאורכת דקות ספורות. כדי להפוך תאורה לתאורה חכמה, כל שנדרש הוא להחליף את מפסק התאורה למפסק חכם הנשלט מהטלפון ישירות המסוגל לזהות נוכחות ולכבות את האור כאשר החדר ריק מאדם באופן אוטומטי. חשוב להדגיש – השקע החכם והמפסק החכם הם רכיבים עצמאיים אלחוטיים. הם לא דורשים בקר או תשתית ולכן עלות הפתרון נמוכה משמעותית מעלות פתרון בית חכם קלאסי ומציעה החזר השקעה מהיר ללקוח.

מפסקים חכמים אלחוטיים של iot digital home
מפסקים חכמים אלחוטיים של iot digital home

חשוב להזכיר בהקשר של בניה ירוקה את אלמנט החיסכון המושג או החזר ההשקעה. ברור לחלוטין שכל השקעה במרכיב של בניה ירוקה, חשוב שתימדד למול החיסכון הצפוי בחשמל והחזר ההשקעה. במקרה של מערכות בית חכם קלאסיות, מדובר לעיתים בהחזר השקעה אינסופי.