Skip to content

חומרים צמנטים נפוצים בשימוש בענף הבנייה, בין היתר הודות לתפקודם באזורים בעלי רטיבות גבוהה. במהלך השנים האחרונות אנו עדים לתופעה של התנפחות והתפוררות חומרים צמנטיים, הגורמת לכשלים במערכות חיפוי וריצוף. המאמר פורסם במגזין השיפוץ גיליון 21. כתב: דר’ סמיון פריימוביץ / טכנולוג ראשי תרמוקיר

atringit
גבישי אטרינגיט. התמונות באדיבות תרמוקיר

חומרים צמנטיים הם חומרים המכילים מלבד צמנט גם חול, גיר ומוספים מיוחדים. חומרים אלו מתפקדים היטב בכל מקום בו קיימת רטיבות קבועה, במיוחד במקומות בהם נדרש חיפוי או ריצוף אריחי אבן או קרמיקה, כגון: מרפסות, חדרי אמבטיה וכדומה. מסיבות אלה זוכים החומרים הצמנטיים לפופולאריות רבה בענף הבנייה.

במהלך השנים האחרונות אנו עדים לתופעה של התנפחות והתפוררות חומרים צמנטיים, במיוחד בעת מגע עם מים, הגורמת לכשלים במערכות חיפוי וריצו, כגון: סדיקת אריחים,  נפילת אבנים, התרוממות אריחי ריצוף וכד’.

במחקר משותף למכון הלאומי לחקר הבנייה ולחברת  תרמוקיר אותרו הסיבות לתופעה וכן הדרכים למניעתן.

 

מה גורם לכשל בחומרים הצמנטיים

דוגמא לנזק שנגרם מכשל הצמנט
דוגמא לנזק שנגרם מכשל הצמנט

מתצפיות שנערכו במחקר נתגלו שיטות עבודה לקויות שעיקרן אי הקפדה על  הפרדה בין חומרים באתר; הימצאותם של שקים פתוחים עם חומרים מבוססי גבס וחומרים צמנטיים בסביבת  העבודה, מגע של החומרים עם כלים לא נקיים לערבוב החומרים ואף ערבוב בפועל של חומרים צמנטיים עם חומרים על בסיס גבס. (איור 1).

הוספת חומרים על בסיס גבס לחומרים הצמנטים מגדילה את תכולת הסולפטים בתערובת הקשויה. במצב של נוכחות מים גבוהה בתערובת הקשויה (בעקבות רטיבות, גשם וכד’) נוצרת תגובה כימית בין מרכיבי הצמנט והגבס היוצרת גבישים “הרסניים” הנראים בתמונות מיקרוסקופיות כמחטים דקות (איורים 2 ו-3). היווצרותם גורמת להתנפחות והתפוררות של החומר הקשוי (איור 4 ואיור 5).

כיצד נמנעים מנזקי הצמנט?

דוגמא לניהול לא נכון של אתר הבניה
דוגמא לניהול לא נכון של אתר הבניה

המלצות המחקר העיקריות הן:

  • הקפדה על  ניהול תקין של אתר הבנייה בדגש על הפרדת חומרים צמנטיים מחומרים על בסיס גבס.
  • העדפת שימוש במוצרים על בסיס צמנט אפור על פני חומרים על בסיס צמנט בשל רגישותו הפחותה להתקפת סולפטים ובשל הנטייה הפחותה של הפועלים באתר לערבב חומרים צמנטים אפורים עם חומרי גבס לבנים.

 

המחקר שופך אור על אחד האתגרים העיקריים עימם המעורבים בבניה צריכים להתמודד – הצורך בשיפור תהליכי העבודה וההתנהלות באתרי הבנייה, אשר מהווים הגורם העיקרי כיום לליקויי בנייה.

לחומר רקע נוסף על התופעה וצפייה בסרטון המסביר אותה אתם מוזמנים לבקר באתר חברת תרמוקיר