Skip to content

מה החשיבות של איכות בנייה, בנייה ירוקה וכו’ בשיווק והאם יש לזה השפעה על הביקושים ועל המחירים? מנהלי השיווק עונים

בשנים האחרונות משקיעות חברות נדל”ן רבות בקידום בנייה ירוקה בישראל, אשר נתפשת כבנייה איכותית יותר, התורמת לאיכות חיים גבוהה לדיירים ודורשת עמידה בתקני מכון התקנים הישראלי. חברות מתהדרות בפרסומים אודות בנייה על פי תו התקן הירוק.

לצד זה, כל פרויקט נדל”ן מכיל בתוכו מגוון משימות שנועדו להבטיח כי תהליך התכנון והבנייה יעמוד בסטנדרטים גבוהים ומחמירים. תהליך זה מבטיח עמידה בלוחות הזמנים של הפרויקט, יעילות מקסימאלית וחסכון בעלויות. האם ניתן לומר מהי המשמעות של הבנייה הירוקה ואיכות הבנייה בעיניי הרוכשים  הפוטנציאליים? והאם הן משפיעות על הביקוש ומשנות את דרישות השוק הקיים?

לילך מור, מנהלת מקצועית בחברת נתיבי הקמה, המתמחה בניהול הליכי רישוי והליכים סטטוטוריים אומרת כי: “מלבד הפיקוח על איכות הבנייה ישנו רובד נוסף בתהליך שמתמקד באיכות השירות שניתן ללקוח בכל הקשור להבנת המינוחים המקצועיים והתהליכים המאפיינים את העולם המורכב הזה של הבנייה, לרבות בנייה ירוקה”.

מימין למעלה בכיוון השעון: מתי פישביין, יוסי מלכה, דורית סדן ולילך מור

לדוגמה, לעיתים קרקעות חקלאיות משווקות כקרקעות “רשומות בטאבו”. זה רק נשמע מבטיח, אבל כל מי שמבין קצת בתחום יודע שהעובדה שקרקע רשומה בטאבו לא מבטיחה שניתן לבנות עליה מגורים או בכלל.

מכיוון שלכל אדם כמעט יש נגיעה כזו או אחרת לנדל”ן, מדובר בתחום שכמעט כל אחד נהיה מומחה. כתוצאה מכך, נוצרת שפה חצי מקצועית שבה מונחים ומושגים מתערבבים זה בזה ללא היכר.

אחד התחומים שפופולריים ביותר היום הוא בהתחדשות העירונית ותמ”א 38. גם כאן, דיירים נסחפים לעיתים לתוך פרויקטים בלי שהם מבדילים בין מושגים כמו תב”ע, תמ”א, היתר, תיקון 38/1 או אחר, שמשמעות של כל אחד מהם עלולה להיות קריטית במונחים של זמן להמשך התהליך ושל הוודאות שלו.

לסיכום, קובעת מור, “מעט אנשים מבינים בתחום, אך הרבה אנשים מדברים עליו. חשוב לשמור על שפה אחידה, בהירה, מקצועית ולהיעזר בשירותים של מי שמתמחה בנושא הרישוי והסטטוטוריקה”.

חסכון גדול באנרגיה

הקמת מבנים בשיטת הבנייה הירוקה, היא פעולה הדורשת תכנון רב תחומי של מבנים והשימוש שהם עושים באנרגיה, מים וחומרים. אורטל ליבר, מנהלת השיווק של חברת רוטשטיין מסבירה כי לבנייה ירוקה קיימים יתרונות רבים: “חיסכון בחשמל הודות לשימוש בבידוד תרמי במעטפת הקירות וזיגוג חלונות כפול, חיישני תנועה בחניון, השולטים בפעולת התאורה ומסייעים במניעת בזבוז חשמל- ומביאים לסה”כ חיסכון של כ-30% בעלויות”.

“חיסכון במים מתקבל כתוצאה מהתקנת מערכת אינסטלציה חסכונית, שימוש במערכת השקיה ממוחשבת ובקרה על דליפות מים מהצנרת הראשית וכו’”, מסבירה ליבר.

“בנייה ירוקה אינה באה לידי ביטוי רק בתכנון המבנה, אלא גם ביצירת סביבת מגורים איכותית: הקמת פארקים וגנים ציבוריים, מועדוני דיירים, מסלולי הליכה ואופניים, אזורי ישיבה מוצלים ועוד”, מסבירה ליבר.

בהתייחס לפן השיווקי, ליבר מוסיפה: “אין ספק כי ההחלטה של יזם לבנות “ירוק” משפיעה על תהליך שיווק הפרויקט והדירות. בראש ובראשונה פעולת יידוע הלקוחות העתידיים בקיומו של פרויקט ירוק וכל הנובע מכך היא פעולה קריטית וחשובה. העובדה כי הפרויקט נבנה בצורה ירוקה מעניקה יתרון משמעותי וערך מוסף גדול בעיניהם. מטרה נוספת של הבנייה הירוקה היא דאגה לרווחת התושבים ושיפור תנאי המגורים, תוך הפחתת לחץ ככל הניתן בנושאים אלו. יש לציין כי הבנייה הירוקה תבוא לידי ביטוי בשכלול מחיר הדירה”.

דירה ירוקה עולה יותר

אברהם שמש מנהל השיווק של חברת קרדן נדל”ן אומר כי מחיר של דירה “ירוקה” יהיה גבוה ממחיר דירה קונבנציונאלית בסדר גודל של כ-5%. “עד לפני פחות מעשור, רוכשי הדירות בכלל לא ידעו במה מדובר כאשר נאמרו צמד המילים “בנייה ירוקה”. גם היום, השוק הישראלי עודנו אינו מחונך לבנייה מסוג זה, אלא נמצא רק בתחילת דרכו בכל הנוגע להבנת משמעותה האמיתית. בארץ ישנה תכונה של הסתגלות איטית יחסית לשינויים, ורק בשנים האחרונות אנחנו מפנימים שהבנייה הירוקה כוללת תועלות ויתרונות, לא רק בנושא חיסכון כספי לדייר כתוצאה מהפחתה בצריכת החשמל, אלא גם בהיבט רווחתו. חשוב לציין כי, מפאת חוסר המודעות שקיים מצד השוק לבנייה ירוקה ולערכה המוסף, לא ניתן לדרוש מחיר גבוה משמעותית מהבנייה הקונבנציונלית”.

מימין למעלה ובכיוון השעון: אודי בלום, אסף יוגב, אברהם שמש וגל קסטל

ברמה ההנדסית, הוא קובע, הבניה הירוקה מושתתת על כמה אלמנטים מהותיים שמהווים יתרון לצרכן. האלמנט הראשון הוא עובי הקירות הגדול משמעותית בבנייה ירוקה בהשוואה לבנייה קונבנציונלית וזאת על מנת להגדיל את הבידוד התרמי. “ככל שהבידוד גדול יותר הטמפרטורה בדירה הרבה יותר ממוזגת ונעימה ביחס לאקלים הקיצוני הקיים בארצנו. כלומר, הבידוד התרמי מווסת את הטמפרטורה בדירה וכך מקטין מעברים של קור וחום קיצוניים מה שמביא לכך שהטמפרטורה בדירה גבוהה יותר בחודשי החורף ונמוכה יותר בחודשי הקיץ. התוצאה הישירה הוא חיסכון בהפעלת המזגן, משמע חיסכון משמעותי בצריכת החשמל”, מסביר שמש.

“האלמנט השני הוא התקן שמוצב בכל דירה, המחובר לדוד השמש, כאשר מטרתו היא חישוב עצמאי של זמן פעולת הדוד. ההתקן פועל כאשר הדייר מגדיר מראש באופן חד פעמי את זמן המקלחת לאדם, טמפרטורת המים הרצויה ושעה ספציפית. מכאן, שההתקן מחשב את כל אלו בכל יום באופן עצמאי לחלוטין, דבר המביא למינימום זמן פעולת דוד השמש ובהתאמה חיסכון בצריכת החשמל”, הוא אומר.

“נוסף על כך בנייה ירוקה כוללת גם כן התייחסות להפחתה בפסולת בניין. הבנייה עצמה מייצרת פסולת בכמויות אדירות ובמידה ובוררים את הפסולת אז ישנה אפשרות למחזר אותה עבור שימוש חוזר”, הוא מוסיף.

“ממבט עליון על הפן השיווקי של בנייה ירוקה, ניתן לומר כי הוא בא לידי ביטוי רק וכאשר תהליך הבנייה מסתיים והדירה גמורה. ולכן אנחנו חייבים לעשות שימוש בדירה לדוגמה, ולדאוג להכינה מראש, והרבה לפני השלמת הבנייה של הפרויקט. בעזרת הדירה לדוגמה הירוקה, אנחנו יכולים להמחיש לקונים העתידיים את היופי שבדבר והפונקציונאליות שיש לדירה ירוקה. רוכשי הדירות הפוטנציאליים נחשפים בין היתר להפרשי הטמפרטורות ולהרגשת הנינוחות המתקבלת מכך, דבר הממחיש להם את תוצאותיה של הבנייה הירוקה במציאות. מכך מתקבלת הבנה עמוקה של משמעות הבנייה הירוקה ולכל המשתמע מכך”, מסכם שמש.

ביקושים לבנייה חכמה

שרון בן צבי, סמנכ”ל שיווק בקבוצת לוינשטיין קובעת כי “ממש לנגד עיננו, העולם מתקדם ומשתנה. אנחנו בעידן הטכנולוגי המתקדם, חייבים לדבר בשפה המשתנה של הלקוחות שלנו. לכן לאיכות הבנייה ולביצוע יש משמעות אדירה על הביקושים”.

“לשמחתי צפינו בזמן במגמה המתקרבת ובמקביל להיותנו עסוקים בהווה ובטיפול היום יומי של כאן ועכשיו, הקדשנו גם את הזמן הראוי ללימוד, וככול שהעמקנו בנושא הסקרנות רק הלכה וגברה. למדנו, חקרנו וראינו את הכיוונים אליהם העולם הגלובאלי והמרתק הזה מתפתח, היינו ערניים וצמאים למתרחש סביבנו, שינינו אסטרטגיות והטמענו מערכות כדי להתאים את עצמו אליו – איתו ולא אחריו”.

בן צבי מספרת כי “תגברנו כוחות, הקמנו צוות חשיבה והוכחנו שוב שהיכולת שלנו לזהות מגמות, לאתר ביקושים, לעדכן טכנולוגיות חדשות ולהתאים עצמנו לשוק המתפתח, ממשיכה לשרת אותנו גם היום. והכיף הוא שאין פה “סוף מסלול”, זו שרשרת למידה אין סופית.

לאחרונה חרטנו על דגלנו את הבנייה החכמה כאג’נדה, שכן אנו מבינים שיש לכך ביקוש רב בקרב הרוכשים ומשאיר אותנו רלוונטיים כתמיד וצעד אחד לפני כולם.  אנו מתכוונים להוביל את התחום ויודעים שזה העולם, ולכן אנו אתו, לפניו ואף פעם לא אחריו”.

השקעה ארוכת טווח

לאיכות הבנייה יש השפעה ארוכת טווח חזקה מאוד. לדברי יוסי מלכה, סמנכ”ל השיווק במבני גזית, “איכות עולה כסף. הדבר מייצר קונפליקט בשיווק, כי אנו נמצאים בתקופה בה יוקר המחייה עומד בראש השיח הציבורי והצרכן מוטה מחיר ומחפש להשיג מוצרים זולים יותר, אבל, כפי שאמרתי איכות אמיתית עולה כסף ולא יכולה להיות זולה. בענף הבנייה, בו ההסתכלות השיווקית היא לטווח הארוך, אני בהחלט בוחר באיכות. אני מאמין לחלוטין שחברה שתבנה בצורה איכותית תרוויח בסופו של דבר לקוחות ותיהנה מביקושים גבוהים לפרויקטים שלה. איכות בנייה והקפדה על לוחות זמנים הם הבסיס להשגת שביעות רצון של הלקוח בענף”.

לדבריו, “מנסיוני כסמנכ”ל שיווק במבני גזית – חברה שמבצעת בנייה איכותית, תהנה מביקוש גבוה גם אם היא יקרה מהמתחרים באיזור מסויים כי היא נותנת ללקוחותיה שקט לשנים רבות, מפחיתה את הליקויים למינימום והדיירים נהנים ממוצר איכותי עליו הם ממליצים לאורך שנים”.

בנוסף, הוא קובע, “אם נסתכל לטווח היותר קצר, פרויקטים גדולים נבנים במספר שלבים. מטבע הדברים, השלב הראשון מתאכלס לפני השלבים המתקדמים יותר של הפרויקט. דיירים מרוצים הופכים לשגרירים וממליצים בשלבים הבאים וזה בהחלט מקדם את המכירות בפרויקט, או שאפילו  הם עצמם חוזרים ורוכשים באותו פרויקט. כך למשל קרה למבני גזית בבניין השביעי בפרויקט רובע יזרעאל בעפולה: רוכשים שקנו דירות בבניינים הראשונים והיו מרוצים מכרו אחרי כמה שנים את הדירות ורכשו דירות  גדולות יותר בשלבים מאוחרים יותר באותו פרויקט”.

איכות בנייה כמקדם מכירות

מתי פישביין, מנהל שיווק בחברת אחים דוניץ, מציין כי “ניסיון, אמינות ומוניטין רב שנים מהווים שיקול מרכזי במכלול השיקולים בהחלטה של רוכשים בבואם לקנות דירה. לאחים דוניץ מוניטין של מעל ל-50 שנים בהקמת פרויקטים למגורים. מוניטין זה מתבסס הן על היציבות הפיננסית והן על איכות גבוהה מוכחת בתכנון וביצוע, לצד תכנון אדריכלי חדשני ופונקציונאלי. מעבר לכך, לאור מקרים של כשלים בביצוע שהתפרסמו בשנים האחרונות, רוכשים בוחנים כיום לעומק את זהות הקבלן המבצע בפרויקט שבו הם מתכוונים לרכוש דירה ואת איכות הבניה”.

יפה סדן, סמנכ”לית השיווק של חברת יוסי אברהמי, מסבירה כי לאיכות הבנייה יש משמעות אדירה בשיווק הפרויקטים. “בסופו של דבר השגרירים הכי טובים הינם הדיירים שרכשו אצלנו דירות. אם הם יהיו מרוצים וייהנו מפרויקטים איכותיים ומתכנון נכון של דירות – הם שידברו אחר כך על הדירה שלהם בשיחת הסלון ובארוחת שישי. הלקוח מבין שעל מנת לקבל את המוצר האיכותי ביותר – כדאי לו לשלם מעט יותר. בכל הפרויקטים של החברה, לאורך השנים, הביאו הלקוחות את קרוביהם ומשפחותיהם לרכוש דירה נוספת מבית ‘יוסי אברהמי’ – זאת בזכות הערך המוסך שאנחנו מביאים – איכות הבנייה ושירות”, מסבירה סדן.

אודי בלום, מנכ”ל מטרופוליס, המתמחה בייזום ופיתוח פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית, מסביר כי “לדיירים אין יכולת לבחון בצורה אמפירית מיהו היזם הנכון עבורם. מדובר על שוק ללא חסמי כניסה ליזמים, על פי רוב מדובר בחברות פרטיות אשר מרביתן לא הצליחו לקדם פרויקט לשלב הביצוע. לכן גם בחינת איכות הבנייה וגם דרך ההתנהלות שלהן מול הדיירים לא ניתנת לבחינה”.

במטרופוליס, אשר מנהלת ומבצעת בימים אלה הקמת כ-600 יח”ד, מוסיף בלום, “יש מה לראות ועם מי לדבר. המשפחות לא צריכות להתבסס רק על מצגת שהכין יזם או לחפש באינטרנט, הן יכולות להגיע לאחד מהפרויקטים שלנו ולהיווכח במו עיניהם באיכות או לשוחח עם אחד ממאות המשפחות שכבר עברו איתנו את התהליך”.

הירוק מוכר

בהתאחדות קבלני השיפוצים, המקדמת אג’נדה של בניה ירוקה בקרב חברי ההתאחדות, מציינים כי לקוחות רבים רואים בשימוש בחומרים הללו ערך מוסף. מדובר אמנם בחומרים יקרים יותר, אך עד היום הציבור אפילו לא היה מודע לכך. “יש למשל זיפות ירוק שעשוי מזכוכית, שיותר יקר אך גם יותר עמיד, ומחזיק יותר זמן מאשר זיפות רגיל. הדבקים של הבניין והקרמיקה מגיעים היום עם תו תקן ירוק, ולמרות שהם יותר יקרים קבלני השיפוצים כבר הכניסו אותם כסטנדרט”, קובע ערן סיב, יו”ר התאחדות קבלני השיפוצים.

לדברי סיב, “אנחנו נותנים חשיבות רבה לאיכות הסביבה. אין ספק שהבניה הירוקה צוברת תאוצה מיום ליום בענף הבניה, ואנו מוצאים לנכון ליישם אותה גם בענף שלנו. ההתאחדות נמצאת בקשר עם המשרד לאיכות הסביבה, לקראת חתימה על אמנה בכל הקשור לפסולת בניין, כך ששני הצעדים הללו יתרמו לקידום האג’נדה הירוקה בענף”.

עפרה חדד, סמנכ”לית חברת יורו ישראל, ציינה כי “נושא הבניה הירוקה מעניין מכיוון שלמראית עין המילים ‘בניה ירוקה’ מהוות מקדם מכירות ומעידות על השקעה בפרויקט. אך מה שהדיירים לא מבינים זה שמאחורי המילים הללו מתחבאות עלויות תחזוקה נכבדות שנובעות מתחזוקה של מערכת ההשקייה בגינה, מערכת מזגנים ועוד. מעבר לכך, מה שקורה בפועל זה שלקבלן יש הוצאות גבוהות יותר בגין הבניה הירוקה, והוצאות אלו מושתות בסופו של דבר על הדיירים”.

חשיבות המרחב הסביבתי

אולם ירוק הוא לא רק הבניין עצמו אלא סביבת המגורים בכלל. שי-לי טרסר נויהאוז, סמנכ”לית השיווק של החברה לפיתוח קיסריה, ציינה כי “להיקף השטחים הירוקים יש השפעה על הרוכש הפוטנציאלי. עבור משפחות צעירות ומשפרי דיור, למרחב הסביבתי באזור מקום המגורים יש היום השפעה גדולה יותר במהלך רכישת הדירה. זה לא רק “לוקישיין” כפי שהכרנו בעבר. לשם המחשה, 60% משטחיה של “העיר הקטנה” אור ים באור עקיבא, יוקדשו לשטחי ציבור לרווחת התושבים ויכללו ריאות ירוקות בדמות גינות ציבוריות וקהילתיות, גני שעשועים ומתקני ספורט. השכונה תכלול גם פארק ייחודי ומרכזי שיחצה את השכונה לכל אורכה והתב”ע שאושרה מציינת כי לא ייבנו למעלה מ-12 יחידות דיור לדונם נטו”.

מקל על המכירה

דורית סדן סמנכלית השיווק בשיכון ובינוי נדל”ן מסבירה כי “לבנייה איכותית ובנייה על פי תקנים לבנייה ירוקה יש השפעה על מהירות מכירת הדירות. זאת אומרת שדירה יד שנייה שנבנתה על פי תקנים לבנייה ירוקה, תעמוד פחות זמן על המדף. בנייה כזו נחשבת איכותית יותר והיא מעניקה ללקוחותיה אפשרות לחסוך בהוצאות החודשיות על מים וחשמל וכמובן שהיא מספקת איכות חיים בגלל האור הטבעי וזרימת האוויר הטבעי בדירה, לכן היא גם בריאה יותר”.

“אנו עדים לכך שבתהליך מזדחל הציבור מפנים את החשיבות ומוכן לשלם על כך פרמיה”, מסכמת סדן.

קודם כל מיקום

“כמו תמיד – הפרמטר החשוב ביותר עבור הלקוחות ברכישת הדירה הוא המחיר והמיקום”, מציינת אורית גבאי, מנהלת השיווק באנגל משאבים מקבוצת גבאי, “כאשר עוברים את שלב המחיר והמיקום – כאן התחרות היא על הבניה האיכותית, והבניה הירוקה שתביא לחסכון בעלויות השוטפות וכדומה”.

גבאי מסבירה כי בפרויקטים שהיא משווקת, כגון פרויקט הדר ויוסף בשכונת הדר יוסף בתל אביב, איכות הבניה נמצאת במסע הפרסום, שכן מדובר בפרויקט איכותי מאוד מבחינת סטנדרטים ואיכות בניה. לדברי גבאי, “איכות מבחינתנו זה גם הירידה לפרטים הקטנים שבסופו של דבר משרתת את הלקוח – בין אם להציע שקעי חשמל לטעינת אופניים חשמליים בחדרי האופנים, או להציע יציאות גז מים וחשמל במרפסת, שהם שדרוגים שגם ככה הלקוחות מבקשים במקרים רבים. כל אלו משפיעים באופן משמעותי על איכות החיים של רוכשי הדירות בפרויקט, ואנחנו שמים את זה בעדיפות גבוהה מבחינת איכות הבניה שלנו”.

סטנדרט גבוה יותר

ניר ינושבסקי, סמנכ”ל חברת הנדסה ובניין ‘ינושבסקי’ וחבר הועד המנהל של המועצה לבניה ירוקה קובע כי “בניה ירוקה אינה רק שם קוד. המשמעות של בניה ירוקה היא יצירת מוצר איכותי יותר שמיטיב עם המשתמשים בו. הציבור חכם יותר ממה שחושבים והוא יודע להעריך איכות מהי.  זאת, להבדיל מן המדינה שאותה פחות מעניינת האיכות, כנראה, אלא יותר המחיר. חברת ינושבסקי עוסקת בבניה ירוקה כבר 8 שנים עוד לפני שהנושא הפך לטרנדי, בעיקר מתוך רצון להיצמד לערכים שלנו והן מתוך ההבנה שלשם העולם הולך. כאשר בונים על פי התקן הירוק, הצרכן מבין שהוא מקבל מוצר בסטנדרט גבוה יותר”.

מימין למעלה ובכיוון השעון: עומר יחימוביץ, ערן סיב, שרה סדן ושרון בן צבי

“הסטנדרט הגבוה הזה, משמעותו, למשל, שהדירה “הירוקה” שרכש, תהיה חסכונית באנרגיה ואז הוא ישלם פחות חשמל כדי לתחזק את הדירה או פחות מים מאחר ויהיו מנגנוניים חכמים שיודעים לזהות נזילות. אלו דברים שניתן למדוד ולכמת אותם ולהעריך את מידת השווי שלהם.

כאשר אדם בא לקנות דירה שנבנתה על פי תו תקן ירוק, הוא יודע שהוא משקיע יותר כסף כיום, אבל לאורך השנים שיגור בדירה ההשקעה הזאת תחזיר את עצמה ואף הרבה מעבר לכך. זאת  השקעה נבונה מאד”, הוא מפרט.

ינושבסקי מוסיף כי “כאשר מדברים על בניה ירוקה מדברים על בניה על פי תקן 5281, התקן הישראלי לבניה ירוקה. בעולם המערבי יש תקנים מחמירים יותר מאשר בישראל. הסיבה שהנושא מקודם כל כך בעולם וגם בישראל, היא משום שנמצא כי חיסכון באנרגיה שווה מיליארדים למדינה. ברגע שאתה בונה בתים שחוסכים כ-30% מהוצאות החשמל, בסופו של דבר זה חוסך תחנת כוח, מה שחוסך כמיליארד שקל למדינה. ברמת המדינה, שמנהלת את משק החשמל שלה, יש לה אינטרס לעבור לאנרגיות ירוקות ולהפחית את הגידול בצריכת החשמל.

בישראל, הבניה הירוקה מתמקדת בהפחתת צריכת האנרגיה, אך גם בחומרים בריאים יותר לשימוש, חלקם ממוחזרים. כמו-כן ניתן שיקול דעת לתכנון שכונות עם קרבה למקומות תחבורה וציפוף שכונות”.

ינושבסקי מסביר שבנייה ירוקה משתלמת גם לחברות: “בסופו של דבר נמצא כי הפער בין דירה סטנדרטית לדירה שנבנתה בבניה ירוקה הוא באחוזים בודדים בלבד – 2% עד 10%, שהציבור מוכן לשלם על-מנת לקבל מוצר איכותי יותר. מחקר שנעשה על-ידי הפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב שפורסם לאחרונה מאשש את הדברים.  מהמחקר עולה כי דירות שנבנו בבניה ירוקה נמכרות מהר יותר מאשר דירות בבנייה קונבנציונאלית”.

חסכון מביא להפסד

לדברי היזם עומר יחימוביץ’ מבעלי “יסודות-איתנים”,  הבונה בשכונה החדשה “יערית” בשלומי, “טעות לחשוב שבאמצעות חיסכון בתקורות בנייה ניתן להרוויח טוב יותר על הפרויקט משום שבסופו של דבר “זול עולה ביוקר”. ברגע שיזם מנחה את חברת הביצוע לחתוך בעלויות חומרי הבנייה, קורות תקלות שונות ומשונות, ואז כל ה”חסכון”, כביכול, יורד לטמיון. זמן הבנייה מתארך וצריך לטפל בתקלות. הדבר מביא גם לנזק תדמיתי”.

לכן, מדגיש יחימוביץ’, “איכות בנייה ברמה טובה משתלמת מכל הבחינות ולכל הצדדים. היא ממתגת את החברה ואת הפרויקט טוב יותר, הדיירים מרוצים וממליצים ובדיעבד חוסכת עוגמת נפש ועלויות מיותרות על הוצאות תיקונים ובמקרים מסוימים אף נזקים שאינם ברי תיקון או שעלותם מסתכמת בהוצאות כבדות. בנוסף לכך , מדגיש יחימוביץ’, על החברה הבונה לחשוב תמיד לטווח הארוך שכן פרויקט מוצלח, גם אם ההשקעה בו בחומרים ובגמר היתה גבוהה יחסית, יביא לעוד הרבה פרויקטים מוצלחים וטובים בעתיד”.

משמש כגימיק

לא כולם מסכימים שהציבור בשל ומוכן לשלם על בנייה ירוקה. גל קסטל, מנהל השיווק של חברת ארזים (ג.י.א) מסביר כי “הנושא של בניה ירוקה לצערי עדיין לא תפס בישראל כחלק אינטגרלי מהליך הבנייה, בעיקר בגלל היותו מייקר את עלויות הבניה ולא כל יזם מוכן לספוג את זה. ישנם פרויקטים שמחייבים במסגרת התב״ע בניה ירוקה. היזם במקרה זה יחויב לפעול בהתאם”.

באופן כללי, קובע קסטל, “נכון להיום נושא בניה ירוקה משמש יותר כגימיק שיווקי ולא בהכרח מהווה שיקול אמיתי ללקוחות לרכוש דווקא בפרויקט שנבנה בבניה ירוקה. ייתכן מצב שלקוח יתלבט בין פרויקט אחד למשנהו אז אולי זה יהווה משקל בהחלטה. אבל בפרויקט שנבנה בבניה ירוקה תוך כוונה לקבל פרמיה משמעותית במחיר הדירה – יתקשה היזם לקבל פרמיה משמעותית אם בכלל”.

אסף יוגב, סמנכ”ל השיווק של חברת אלעד ישראל מסכים באופן חלקי: “איכות הבנייה ובנייה ירוקה הם פרמטרים חשובים אצל הרוכשים, אך הם לא הפרמטרים הראשונים שהם בודקים בהגיעם לרכוש דירה. איכות הביצוע אצל הלקוח נמדדת בעיקר בפרויקטים גדולים ארוכי טווח, בהם הוא יכול לבדוק את איכות הבנייה בבניינים הראשונים שנבנים. זה מייצר השפעה על המחיר בטווח הארוך ומסייע במכירות”.

יוגב קובע כי “פרמטר נוסף הוא היזם הבונה. במידה ומדובר ביזם מוכר עם שם איכותי בשוק באיכות הבנייה זה יבוא לידי ביטוי במחיר המבוקש וברצון של הלקוח לשלם יותר על המותג. לפרויקטים של בנייה ירוקה, יש השפעה בטווח הארוך מבחינת חסכון כספי לאורך זמן וכן נכנס פה גם אספקט של שמירה על הסביבה. עם זאת עדיין לא מדובר בפרמטר החשוב ביותר. רוכש יבדוק תחילה מיקום של פרויקט, גודל הדירה, המפרט הטכני, השטח ומספר החדרים והמחיר ולאחר מכן יבואו שיקולים כגון בנייה ירוקה”.