Skip to content

חברת ליפסקר הישראלית וחברת טכנסול הפורטוגלית (הנמנית על קונצרן הבניה ELEVO הפעיל במדינות רבות בעולם) חברו יחד להקמת שותפות, חב’ TLG, הנותנת לשוק הישראלי פתרונות מקצועיים ייחודיים לעבודות בתחום התת-קרקע 

חברת ליפסקר הוקמה לפני כ-55 שנה על ידי יצחק ליפסקר, מותיקי הקבלנים בארץ, והיא כיום מהחברות המובילות בישראל בענף הגיאוטכניקה – עיגון, דיפון, מנהור, תימוך מבנים וכו’. החברה מנוהלת כיום ע”י בניו יורם ונמרוד.

לפני כשנתיים הקימה ליפסקר שותפות עם חברת טכנסול הפורטוגלית –חברה אירופאית מובילה, עם ניסיון דומה של כ 50 שנה, בין היתר מומחית לביצוע עבודות ג’ט גראוטינג (דיוס סילוני) סלארי, מנהור ועוד.

חברת טכנסול מחזיקה צוות ביצוע קבוע בישראל הכולל מהנדסים מנהלי עבודה ומפעילים מומחים. מנכ”ל TLG הפורטוגלי פדרו רוצ’ה, השתקע בישראל ומנהל את הפעילות עם מקבילו הישראלי יורם ליפסקר. החברה המשותפת בעלת מגוון רחב של מכונות וציוד לכל קשת הפעילויות שהיא מבצעת. משרדי החברה והמרכז הלוגיסטי שלה נמצאים באזור התעשייה קדימה.

יורם ליפסקר חושף כי “אנחנו בקשר כבר 10 שנים, חיפשנו מישהו שייתן לנו ערך מוסף, גם בתחומים שלא היינו פעילים בהם, כמו ג’ט גראוטינג וסלארי, יש להם כח ביצוע, יכולות הנדסיות, בפורטוגל יש מחלקת תכנון, מהנדסים שמציעים אלטרנטיבות לביצוע. אנחנו לא מתכננים, אך נותנים פתרונות ביצוע”. 

לדברי יורם, ליפסקר היא החברה הראשונה שביצעה בארץ מנהרות בחול, בחרסית (לדוגמה מנהרת עלית מתחת למגדל אביב ברמת גן) ואילו טכנסול הביאה לישראל ניסיון וידע רב, כשעבדה ברכבות תחתיות באירופה, במנהרות עמוקות, מתחת למפלס מי תהום וצברה יתרון מאוד ייחודי בתחום זה.

“יש לנו יכולת לבנות ציוד מיוחד מותאם לכל פרויקט TAILOR MADE, מפעל בקדימה שבו צוות מהנדסים וטכנאים מגוון, מתכננים ובונים ציוד ייעודי, ויכולת לגייס מומחים לביצוע מהארץ ומחו”ל”, הוא מוסיף.

פדרו רוצ’ה: “לליפסקר, שותפינו, ידע רב ופיתוחים שונים בתחומי הגיאוטכניקה השונים לרבות בתחום המנהור, העיגון ועוד. לא באנו לכאן לשכפל ידע קיים אלא לבצע עבודות מיוחדות בהן צברנו ניסיון רב .אני מתרשם שיש לTLG מה לתרום.

ההקפדה על איכות הביצוע חשובה לנו מאוד. בכל פרויקט שאנחנו מבצעים יש לנו מנהל פרויקט ואחד המבחנים העיקריים שלו, מלבד הניהול השוטף, הוא לבקר ולספק דו”חות על איכות הביצוע. אנחנו מכינים למזמין העבודה מסמכים מפורטים מאד בנוגע לשיטת הביצוע, שלבי הביצוע, הלו”ז וכו’”.

פרוייקטים ייחודיים

TLG כבר ביצעה עד כה מספר פרויקטים מאתגרים במיוחד.

הראשון שבהם “מנהרת הלחץ הנמוך בגלבוע” (LOW PRESSURE TUNNEL). המנהרה מהוה חלק חשוב וחיוני מפרויקט “אגירה שאובה” בגלבוע המושלם בימים אלו על ידי החברות אלקטרה וסולל בונה.

לדברי פדרו רוצה’, “החלפנו חברה זרה שעזבה את הפרויקט. מידות המנהרה המוגבלות חייבו שימוש בציוד קידוח המותאם לתנאים אלו. על כן הבאנו מחו”ל מכונה מיוחדת שידעה להתמודד היטב עם האתגר, וצוותי מנהור מיומנים שחברו לצוותים הישראלים”.

יורם ליפסקר מוסיף: “המנהרה נחפרה בחרסית רווית מים בלתי יציבה נוטה להתמוטטות. עבדנו במשמרות של 24/7. תנאים קשים אלו יצרו סכנת חיים של ממש, מה שחייב התקדמות איטית וזהירה, מטר אחר מטר עקב בצד אגודל, תוך התקנת תימוך מקדים רציף של צינורות פלדה, קשתות התזת בטון ואמצעים נוספים. בכל שלב נאלצנו להתמודד עם הפתעות, לשנות ולהתאים שיטות ואמצעים שונים. נשמנו לרווחה עם סיום המנהרה, אך עם סיפוק אדיר. הפרויקט הסתיים בהצלחה ולשביעות רצון הלקוח”.

TLG השלימה בהצלחה גם ביצוע מנהרה נוספת באיזור קריית הממשלה בירושלים (המזמין סולל בונה) בתנאי נגישות קשים מאוד, תוך שימוש במכונת קידוח זעירה שהוכנסה והורכבה בתוך תוואי המנהרה ופורקה והוצאה לאחר סיום הכרייה.

פרוייקט מאתגר נוסף שביצעה TLG היה ביצוע עבודות ג’ט-גראטוניג, בפרוייקט חציית האיילון במסגרת עבודות “הקו האדום” של הרכבת הקלה בתל אביב.

Jet grouting – דיוס סילוני, היא טכנולוגיה המאפשרת לחזק ולשפר את הקרקע הטבעית באמצעות הזרקות של חומרים צמנטיים ללחצים גבוהים מאוד, מה שמפרק את הקרקע הטבעית והופך אותה לקרקע משופרת.

רוצ’ה: “הטכנולוגיה הזו רווחת מאוד בעולם לשימושים שונים לרבות לחיזוק מבנים, תימוך, יצירת פקקים כנגד לחצי עילוי של מים, מנהור ועוד”.

בפרויקט חציית האיילון, היה על החברה הסינית CRTG (שנבחרה  לבצע את החלק המערבי של הקו האדום) לחצות את תעלת האיילון עם מכונות הכרייה ה- TBM.

מדובר בתוואי רווי תשתיות רגישות מסוגים שונים לרבות צינורות ניקוז, מערכת מסילות רכבתית פעילה (עבודה במרחק של מטרים ספורים מהמסילות, כשכל הזמן נמדדה השפעת העבודות על המסילה כדי לוודא שאין תזוזות מעל 4 מ”מ) ועוד. המשימה של TLG הייתה לייצב את איזור החציה בכדי למנוע נזק  לקירות הדיפון ומסילות הרכבת במהלך עבודות המנהור.

חלון הזמנים היה מצומצם מאוד. בתעלת האילון הותקנו סכרים מיוחדים למנוע הצפה והיה הכרח לסיים את העבודה   עד החורף עקב סכנת הצפה.TLG  תיגברה את ציוותי הביצוע ועבדה שוב במתכונת חירום של 24/7 וסיימה בהצלחה את העבודה לפני בוא הגשמים, ומכונת ה-TBM חצתה את תעלת איילון. מאז, TLG מלווה את  CRTGבשורה של פרויקטים נוספים בתחום הג’ט גראוטינג.

עוגנים פולימריים

יצחק ליפסקר: “הקו האדום פועל בלב איזור מגורים צפוף ועתיר תשתיות. יש לכך השלכות רבות. לדוגמה, במקומות מסויימים, קווי הרכבת התחתית גובלים בפרויקטים שבשלבי בנייה או בנויים, ובאותם מקומות, נת”ע לא מאשרת ביצוע עוגני קרקע מפלדה. לכן היה צריך לגבש פתרון של עוגני קרקע פולימריים וליפסקר פיתחה בהצלחה עוגן פיברגלאס ששבר שיא עולמי מבחינת יכולת לשאת עומסי שירות. בצענו למעלה מ-1,000 עוגנים בפרויקטים שונים לאורך הקו האדום, בפרויקט “מידטאון” הותקנו 700 עוגנים פולימריים שייצרנו לעומס של 73 טון, וגם בפירים של גלי-גיל
ואם-המושבות (במסגרת הקו האדום) הותקנו עוגנים כאלה. בימים אלה אנו מבצעים עוגנים פולימריים בגובה רב בפרויקט “תאומי רובינשטיין” בת”א”.

פתרונות לתמ”א 38

פדרו רוצ’ה: “הפתרון של פקקי ג’ט גראוטינג כנגד לחצי מים כחלופה לשאיבה רווח באירופה, אך משום מה, למרות הסיכון בשאיבה למבנים שכנים וכו’ לא נעשה בו כמעט שימוש בארץ. אני סבור ש- TLG עקב הידע הייחודי שלה בנושא תקדם פתרון חלופי זה”.

יורם ליפסקר מוסיף כי זה פתרון מתאים מאוד לפרויקטים של תמ”א 38, בהם שאיבה במקרים מסוימים אינה מהווה חלופה כלל.

בפרויקט בצפון ת”א הציעה TLG פתרון ביצוע משולב של דיפון, ביסוס תוך ביצוע ג’ט גראוטינג לטיפול בלחצי המים, באתר מוגבל מאוד בשטח ותוך שהדיירים ימשיכו לגור בבניין. רוצ’ה וליפסקר מאמינים שיש עתיד גדול לפתרונות כאלה לפרויקטים של תמ”א 38.