Skip to content

מתודולוגיה יפנית לניהול רזה שמשפיעה על כל התהליכים בארגון ושימוש במערכות מידול מידע בתלת מימד BIM לתכנון פרויקט מא’ ועד ת’ – העתיד של ענף הבניה כבר כאן. מאת: רונן ברק, מנהל מחקר ופיתוח בקבוצת תדהר

מנהל מחקר ופיתוח בקבוצת תדהר

בשנים האחרונות, ביצענו בתדהר מהפכה בענף – לא פחות, בכל עולם התכנון ושיטות הביצוע והטמענו שתי מתודולוגיות חדשניות ופורצות דרך –

הראשונה, מתודולוגית  BIM  (Building Information, Modeling) המשלבת מידול תלת מימד פרמטרי ותהליכי ניהול תכנון המהווים ביחד את בסיס הנתונים של הפרויקט ומתייחסת לעולם תכנון המבנה- המוצר שלנו. מתודולוגיה זו מאפשרת להגיע לתכנון הפרויקט בצורה יעילה, חכמה, מהירה ואיכותית ובאה לידי ביטוי במערך שלם של תוכנות תלת ממדיות ותהליכים ברורים, המאפשרים יצירת מודל מידע אחד משותף לכל האספקטים של הפרויקט. מתכנון המבנה עצמו, הכולל את האדריכלות, הקונסטרוקציה והמערכות השונות, ועד הוצאת כתבי הכמויות, תכנון המשאבים הנדרשים, ואפילו חיבור המודל לממדים נוספים כגון מימד הזמן, לוחות הזמנים, וממד הכסף. כל המידע התכנוני של הפרויקט – בנוי מאובייקטים תלת ממדים מהיום הראשון – למעשה התהליך מהווה סוג של בניה וירטואלית הרבה לפני שהבאגר הראשון עלה לקרקע.

רונן ברק. צילום: רונן אקרמן

המתודולוגיה השנייה היא LEAN Production או בעברית, ייצור רזה. התורה, השאובה מגישת הניהול של חברת טויוטה היפנית ומיושמת היום בחברות ייצור מהמצליחות בעולם. השיטה עוסקת  בשיפור מתמיד המתרחש במקביל בכל תהליכי הארגון, בניהול, בתפעול וביצור, כאשר המטרה לשפר את ביצועי החברה כך שיביאו ערך מקסימלי ללקוח ויצמצמו למינימום את הביזבוזים בשרשרת הערך. יישום השיטה לרוחב הארגון – בייזום, בתכנון ובביצוע, מאפשר לנו לצמצם באופן משמעותי את לוחות הזמנים, לבנות בניינים כלכליים יותר ואיכותיים יותר ולשמור על סטנדרט גבוה – באופן קבוע-  בכל הפרויקטים שאנו מבצעים. אנחנו בתדהר קוראים לזה “מצויינות תפעולית”. כפועל יוצא התפיסה מאפשרת לנו להתייחס לעסק שלנו, בניה למגורים, כאל פס ייצור, ממש כמו במפעל, שניתן לתכנן באופן שימזער בזבוז של חומרים, זמן ומאמץ, על מנת ליצור את הערך המירבי ללקוח.

עולמות ה-LEAN וה-BIM משלמים ומעצימים זה את זה. אחת הדוגמאות המובהקות לכוח של השניים, היא מודל העבודה ב-BIG ROOMS שפיתחנו ושכללנו בשנים האחרונות. למעשה היום, אנחנו מנהלים את כל הפרויקטים הגדולים שלנו, מתוך מרכזי תכנון משותפים, כמו לדוגמא מרכז התכנון של פרויקט קמפוס מיקרוסופט החדש בהרצליה פיתוח, שאנו בונים בימים אלו. ניהול הפרויקט במרכז התכנון, מאפשר לארגון לרכז במקום אחד את כל צוות המתכננים, היועצים ומקבלי ההחלטות בפרויקט ולעבוד בטכנולוגיות מתקדמות ביותר וכך להגביר את רמת הסנכרון והתיאום בין הגורמים, לקבל החלטות מהירות ולשלוט בכל האספקטים של הפרויקט עד לפרטים הכי קטנים. ה- BIG ROOM הוא רצפת הייצור שעליה מתחברים תהליכי העבודה ב- BIM עם התפיסות והערכים של ה- LEAN ובשילוב התפיסות, אנו לוקחים את עולם התכנון והייצור של פרויקטי הנדל”ן למקום אחר לחלוטין, בשלושת הפרמטרים – זמן, עלות ואיכות.

את שכונת ‘תדהר על הפארק’ בפסגות אפק לדוגמא, פרויקט של למעלה מ 1,000 דירות, תיכננו בחצי שנה, כאשר במצב סטנדרטי תכנון בסדר גודל זה אורך כ-12-18 חודשים בנוסף, וקצב ביצוע השלד השתפר בכ-50%, מארבע קומות בחודש לשש קומות על בסיס אותם המשאבים. כך שבפועל הצלחנו לסיים את בניית כל השכונה בזמן שיא של 4 שנים!”

קבוצת תדהר הינה חלוצת השימוש בבנייה רזה ו-BIM, אנחנו זיהינו את הפוטנציאל ואת היתרונות, הכשרנו לראשונה מנהלי מודל BIM, הדרכנו קבלנים בשיטות ניהול מתקדמות, וקבענו סטנדרט שהשותפים שלנו בעשייה, כגון מתכננים, קבלני משנה וספקים, התיישרו אליו – היום כל השוק הולך לכיוון הזה. למיטב ידיעתי, תדהר היא החברה המסחרית היחידה בענף, שמשתמשת במודל BIM לאורך כל שרשרת הערך מהתכנון, דרך הביצוע ועד תחזוקת המבנה, מפעילה חמ”ל תכנון ייעודי ומשתמשת בגישות של ניהול הייצור בפרויקט בנייה”.

“מעבר להיותי חוקר ומרצה בטכניון” מוסיף רונן ואומר, תדהר מקיימת שיתוף פעולה הדוק עם המוסד, שמטרתו לחבר בין האקדמיה לשטח ולבחון תיאוריות הלכה למעשה. אתרי הבנייה שלנו, מהווים למעשה “מעבדה חיה” בה חוקרים וסטודנטים מודדים שיעורי יצור ומדדי בזבוז, מראיינים מנהלים ועובדים, מדריכים עובדים בכל הרמות, מפתחים אבי טיפוס ועורכים ניסויים . מעבר לערך האקדמי, יש לשיתוף הפעולה הזה אימפקט אדיר על שיפור הביצועים – אנחנו לומדים, מתנסים ומשפרים כל הזמן את שיטות העבודה, שיטות הניהול, הייצור והמערכות הטכנולוגיות”.

יש לציין כי משיתוף הפעולה בין תדהר לטכניון צמח גם ספר העתיד לצאת לאור בתחילת 2018 – Building Lean, Building BIM – The Tidhar Way, אשר כותביו הנם פרופ’ זקס, שמואל קורב ורונן ברק.

CONSTRUCTION TECH – מביאים את הטק לבנייה

“תחום נוסף שצובר תאוצה בשנים האחרונות הוא תחום של קונסטרקשן – טק, שמתייחס בעצם לסטארט אפים של ענף הבניה” ציין רונן והוסיף: “ענף הבניה הוא ענף לואו טק ויש צמא גדול מאוד לחדשנות וטכנולוגיה שיאפשרו להוציא יותר דירות לשוק בזמן קצר יותר ובאיכות טובה יותר. תדהר מחפשת כל העת שיתופי פעולה עם חברות הזנק הפועלות בתחום הבניה במטרה לקדם את החדשנות ובאותה עת לתרום לקהילה. אתרי הבנייה שלנו הם למעשה המעבדה – הביטא סייט, הטובה ביותר ובסופו של דבר אנחנו גם לקוח שתמיד שמח לנסות דברים חדשים – ככה אנחנו תמיד מקדימים את השוק.

היום אני עובד עם מספר חברות סטארט אפ צעירות שמפתחות מוצרים בתחום הקונסטרקשן –טק, בין היתר מיזם של סטארט אפ בשם Versatile Natures, שנועד להפוך את העגורן באתר הבניה לעגורן חכם, באמצעות התקנת סנסורים על העגורן – שמספקים אינפורמציה על התנועה שלו ומשפרים את ביצועיו בשלושה מישורים: בטיחות, יעילות ותחזוקה. המטרה בסופו של דבר היא להפוך את סביבת העבודה באתר לדיגיטלית ומודעת לעצמה באופן שהיא לומדת את דפוסי העבודה”.