Skip to content

בשנים האחרונות מבוצעים פרוייקטים לא מעטים בישראל בתחום האנרגיה והבנייה הירוקה. חברת ‘ינושבסקי הנדסה ובניין’ מעורבת בהקמת שתי תחנות כוח בישראל עבור החברות הבינלאומית Siemens ו-General electric

בעולם כולו שוררת הסכמה כי יש לפעול להפחתת שיעור הפחמן דו חמצני (הגורם לפליטת גזי חממה) ולמציאת פתרונות יישומיים של אנרגיה ירוקה כאמצעי למיתון פליטות מזהמות. בישראל, קודמו בשנים האחרונות מספר יוזמות לשימוש באנרגיה ירוקה מתחדשת על-מנת לייצר באמצעותן תצרוכת חשמל. עם זאת, ישראל עדיין רחוקה מהפקת תצרוכת חשמל מאנרגיות מתחדשות.

ניר ינושבסקי

לאחרונה יצאו לפועל שני פרויקטים מרכזיים אשר עשויים להעלות את שיעור תצרוכת החשמל המופק מאנרגיה ירוקה. בשני הפרויקטים החברות היזמיות הן חברות בינלאומיות, והחברה המבצעת שנבחרה היא חברת ‘ינושבסקי הנדסה ובניין’. חברת ינושבסקי סיימה בימים אלו את הקמת “מגדל השמש” בתחנה התרמו-סולארית שבאשלים והיא לקראת סיומו של פרויקט הקמת תחנת הכוח ברמת גבריאל שבמגדל העמק, אשר תפעל על גז טבעי.

באשלים שבנגב, נמצא לקראת סיום פרויקט הקמת תחנת כוח תרמו סולארית, על ידי חברת “מגלים” ו”ג’נרל אלקטריק” (General Electric). חלק מהותי בפרויקט זה הינו “מגדל השמש”, אשר על מלאכת הקמתו הייתה אמונה חברת “ינושבסקי הנדסה ובניין”. חברת ינושבסקי מונתה כקבלן ראשי על-ידי General Electric בחלקו השני של הפרויקט, במטרה להחליף קבלן זר קודם שנקלע לקשיים.

“מגדל השמש” הינו המגדל הסולארי הגבוה בעולם המתנשא לגובה של כ-210 מטרים. בראשו הוצב קולטן (דוד קיטור) שגובהו  52 מטר ומשקלו הכולל הינו כ-2,200 טון. תפקידו של הקולטן, כשמו כן הוא, לקלוט את אנרגיית השמש המוקרנת על ידי 50,600 המראות המכוונות אליו וליצור קיטור בלחץ עבודה של 175 אטמוספרות ובטמפרטורת עבודה של 570 מעלות. הקיטור המיוצר בראש המגדל, מובל לתחתיתו, באמצעות מערך צנרת אנכית המיוצרת מסגסוגת פלדה מיוחדות המתאימה להובלת קיטור בלחצים וטמפרטורה גבוהה ולאחר מכן לטורבינה המניעה גנרטור המייצר חשמל.

בהקמת “מגדל השמש” היו שותפות חברות בינלאומיות רבות בעלות התמחויות ספציפיות. כך למשל החברה האוסטרית “גלייטבאו” (Gleitbau) אשר סיפקה ותפעלה את התבנית המטפסת בשיטת Slip-form אשר באמצעותה נבנה מגדל הבטון ומחייבת עבודה רציפה מסביב לשעון, 24/7. שותפות נוספות לפרויקט הן חברת הבטק (Hebetec) השוויצרית המתמחה במבצעי הרמה מורכבים ולקחה חלק בהרמת הקולטן למגדל וחברת “אימסה”  (Imasa) הספרדית שהיתה אחראית על בניית הקולטן. ביניהן גם חברת מפעלי “מתכת ברנד” הממוקמת בירוחם אשר הייתה אחראית להקמת גשר הצנרת במשקל של 1200 טון .

ניר ינושבסקי, סמנכ”ל ינושבסקי הנדסה ובניין מסביר את המורכבות שבדבר: “מלבד הפן ההנדסי המורכב בפרויקט הייתה מורכבות נוספת, לא פחותה מזאת ההנדסית. מדובר במורכבות של ניהול צוותי עבודה מעשרות מדינות שונות, דוברי שפות שונות ובעלי תרבויות שונות הבאות לידי ביטוי גם בעבודה. לפעמים זה הרגיש כאילו בונים את מגדל בבל של המאה ה- 20 – אלפי עובדים ועושר רב של שפות ותרבויות. שמירה על בטיחות כל העובדים הללו היוותה אתגר משמעותי במיוחד”.

“בנוסף”, ממשיך ינושבסקי, “יש משמעות להצטרפות לפרויקט לאחר שקבלן ראשי כשל בו. היינו צריכים לקבל החלטה אסטרטגית לגבי המשך העבודה עם קבלני המשנה שכבר היו באתר. מאחר והמטרה המרכזית הייתה להשתלב בפרויקט מצד אחד בצורה כזאת שלא ירגישו שהוחלף קבלן ראשי –בהיבט המשכיות העבודה ואי יצירת עיכובים נוספים בלוחות הזמנים. מצד שני, לתת דחיפה קדימה לפרויקט, אשר התנהל באופן לא מיטבי ולעמוד בכל היעדים הן מבחינת ביצוע איכותי של העבודה והן מבחינת עמידה בלוחות הזמנים הראשוניים”.

“קבלנים ראשיים לרוב מהססים ואינם קופצים על ההזדמנות להחליף קבלן ראשי שנתקע בפרויקט, שכן ישנן סיבות מגוונות לכך שאינן תמיד נעוצות בקבלן בלבד. גם אנחנו חששנו, אך מאחר ומדובר בפרויקט משמעותי וייחודי, המשלב טכנולוגיות בנייה מורכבות, בקנה מידה בינלאומי לא יכולנו לסרב לאתגר; והאמת, נהנינו מכל רגע.”

ינושבסקי מקימה תחנת כוח שתפיק גז טבעי

משק החשמל הפרטי רשם בשנה האחרונה קפיצת מדרגה נוספת לאחר שחברת Siemens הגרמנית דיווחה על הקמת שתי תחנות כוח, האחת באלון תבור והשניה ברמת גבריאל שבמגדל העמק. על עבודת ההקמה של תחנת הכוח ברמת גבריאל אחראית חברת ‘ינושבסקי הנדסה ובניין’, אשר זכתה להוביל כקבלן מבצע ראשי את הפרויקט, בשיתוף חברת ‘גליל הנדסה’. יזם הפרויקט הוא חברת RD והחברה המבצעת את תכנון והקמת כל התחנה הוא סימנס ישראל.

תחנת הכוח ברמת גבריאל תשתרע על שטח של כ-6,000 מ”ר והיא עתידה לייצר חשמל על גז טבעי בהספק של 73 מגה וואט עבור מפעל “נילית” המתמחה בייצור סיבי ניילון. הקמת התחנה כוללת בניית ביסוס עבור טורבינות הגז, הקיטור והגנרטורים, בניית מבנה בקרה ושליטה בן 4 קומות, גשרי פלדה להולכת צנרות שונות ובניית קיר תמך הכולל כלונסאות ועוגנים. מדובר בפרויקט ייחודי בעל ערך סביבתי גבוה במיוחד כאשר אספקת הטורבינות אמורה להתבצע במהלך 2018.

לדברי ניר ינושבסקי, סמנכ”ל ינושבסקי הנדסה ובניין, “מדובר בפרויקט שבודדים כמותו בוצעו  עד כה בישראל  ועוד על ידי חברה קבלנית מקומית. אנחנו שמחים לקחת חלק במהפכה הישראלית בתחום האנרגיה ומברכים על כך שהבנייה נעשית על ידי חברות ישראליות ראויות”.

מדובר בפרויקט משמעותי ובעל ערך סביבתי, שכן בשנים האחרונות הגז הטבעי תופס מקום מרכזי במשק האנרגיה בשל יתרונותיו הסביבתיים.