Skip to content

בית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, דחה את ערעור הועדה המקומית לתכנון ולבניה חדרה, וקבע כי חברת החשמל אינה חייבת בהיטל השבחה, בעקבות האישור להקמים מחז”מים – יחידות יצור חדשות, בתחנת אורות רבין.

השופט רון שפירא, נשיא בית המשפט, קבע כי החלטת ועדת הערר שנענתה לדרישת חברת החשמל שלא לשלם את היטל ההשבחה העצום – בגובה של 592 מיליון שקלים, סבירה ולכן דחה את ערעור הועדה המקומית ואף פסק לה הוצאות משפט בגובה של 75 אלף שקלים.

ועדת הערר הורתה ב-1.5.2023 על ביטול דרישה לתשלום היטל ההשבחה שהוטל על חברת החשמל, מהטעם שלא צורפה לשומת הוועדה המקומית לתכנון ובניה חדרה, חוות דעתה החתומה של ד”ר נורית גל (להלן: “ההחלטה”), ושבהיעדרה אין שומת המערערת עומדת ברף הדרוש להוכחת ההשבחה, כלומר הועדה המקומית לא הצליחה להוכיח השבחה.

אלו עיקרי החלטת ועדת הערר, כפי שנכתב בהחלטת השופט:

  • נמצא כי המערערת לא עמדה בנטל ההוכחה המוטל עליה במועד הגשת הערר.
  • המערערת לא הפריכה בטענותיה את חוות דעת המומחה אילת בדבר הרגישות של המודל התחשיבי בשומת המערערת לכל סטייה זעירה בתעריפי הזמינות, ולא ביקשה להציג חוות דעת נוגדת של מומחה מטעמה.
  • המערערת לא הציגה חוות דעת נגדית בנושא הקושי האינהרנטי להעריך רווחים עתידיים במשק החשמל.
  • שומת המערערת לא נתמכה בחוות דעת חתומה של מומחה בנוגע להיבטים הכלכליים של משק החשמל.
  • שומת המערערת חרגה מהוראות תקנות שמאי מקרקעין, בכך שלא צורפה אליה חוות דעת כלכלית לחתימה.

לא תוכנית המחייבת השבחה

השופט כותב בנימוקיו כי ההחלטה ניתנה לאחר שוועדת הערר בחנה לעומק את התוכנית והגיעה למסקנה הגיונית לפיה אין מקום לראות בה כתוכנית המחייבת היטל השבחה. בנוסף פעלה בגבולות הסבירות כשלא אפשרה את שמיעת חוות דעת שמאי מייעץ ד”ר נורית גל אשר הוזכרה רק במהלך הדיון בערר ולא צורפה לשומה. על כן, הוא סבור כי אין מקום להתערב בהחלטת ועדת ערר.

השופט אף מציין כי “השבחה” מוגדרת בתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה כ”עליית שווים של מקרקעין עקב אישור תכנית, מתן הקלה או התרת שימוש חורג”. לדעתו, לא הוצגה בפני וועדת הערר כל הוכחה או ראיה לעליית שווים של המקרקעין בתחנת אורות רבין עקב שינויי הטכנולוגיה ואופן הפקת החשמל כפועל יוצא מהאמור.

בנוסף, הוא כותב כי קבלת עמדת המערערת אינה מתיישבת עם טובת הציבור, ובעיקר ציבור תושבי אזור חדרה. מטרת שינוי אופן ייצור החשמל, כפי שבא לידי ביטוי בשינוי ההליך הטכנולוגי של הפקת החשמל, הוא הפחתת הזיהום המהווה מטרד ופגיעה בתושבי אזור חדרה. נכון היה לצפות בעיקר מגורמי התכנון והבניה ומעירית חדרה לשאוף ולעודד כל פיתוח טכנולוגי שיסייע בהפחתת זיהום האוויר וצמצום מפגעים בריאותיים באזור שיפוטם ואחריותם.