Skip to content

בחודש יולי האחרון חתם שר האוצר משה כחלון על עדכון תקנות חנייה בחוק התכנון הבנייה, אשר יצמצמו באופן ניכר את מקומות החנייה באזורים כמו מרכזים מסחריים, משרדים ובנייני מגורים. התוכנית נועדה לעודד ולהגביר את השימוש בתחבורה ציבורית ולהקטין את מספר כלי הרכב הפרטיים הנכנסים למרכזי הערים. התוכנית החדשה לא לוקחת בחשבון את הצמצום המשמעותי של מקומות החנייה, שיגרום בתוך זמן קצר למצוקת חנייה קשה ופגיעה ממשית באוכלוסייה שלמה.

כיצד מתמודדים בבנייני משרדים כיום ובמסגרת בנייה חדשה עם מצוקת החניה והפגיעה הזו?

לדברי צחי סופרין מנכ”ל קבוצת סופרין העוסקת בייזום, ניהול והקמה של פרויקטים נדל”ניים למגורים, משרדים ומסחר “התפיסה של רוב הציבור בכל הנוגע להגעה עם הרכב הפרטי למקום העבודה ולשימוש בחניות הבניין, היא עדיין שמרנית ולרוב יעדיף זאת על פני הגעה בתחבורה ציבורית. לכן, גם בניין חדש ומודרני, מתוכנן ומעוצב ברמה הגבוה ביותר אולם ללא פתרון חניה, ייחשב עדיין פחות אטרקטיבי לפירמות ובעלי חברות שמעוניינים למשוך אליהם את הטובים ביותר. עם כל הצער שבדבר כל עוד התחבורה הציבורית עדיין לא נותנת פתרון מספק, העדפת הרכב הפרטי תמשיך. בכל העולם, גם מנהלים בכירים מתניידים אל מקום העבודה באמצעות קווי הרכבות הפרבריות והתחתיות. לפיכך, כל עוד עבודות הרכבת הקלה בגוש דן לא יסתיימו, לא נראה שינוי משמעותי.

ואולם, אין ספק שבשנים האחרונות השתנתה התפיסה לפחות אצל חלק מבעלי החברות, המנהלים והעובדים. הטרנד של שמירה על כושר והדאגה לסביבה המתבטא בעלייה בשימוש באופניים, אופניים חשמליים, או רכבים קלים ממונעים (קטנועים) נותן את אותותיו לצד תקני החנייה החדשים שמצמצמים משמעותית את שטחי החניות לטובת שטחים ציבוריים.

לראייה, גם בבנייני המשרדים שאנו מקימים כיום באזורי הביקוש – מגדלי we בתל אביב, “השחר” בגבעתיים ו”מגדל הכשרת היישוב” בלב הסיטי של בני ברק שנבנו ותוכננו אמנם בתקן החניות הישן (לפיו מתוקננת חנייה לכל 35 מ”ר של משרדים), עשינו את השינויים על מנת להתאים לצרכי הלקוחות והמשתמשים העתידיים. לדוגמא, הגדלנו את השטחים הציבוריים לטובת חניות לאופניים וכן דאגנו לאזורי מלתחות לנוחיותם של המשתמשים באופניים או שבוחרים לצעוד או לרוץ למקום העבודה במסגרת אימון הבוקר. דוגמה נוספת, בפרויקט שאנו יוזמים במערב הרצליה העירייה דרשה מאתנו להגדיל את מקומות החנייה לרכב דו גלגלי ולא ממונע. ללא ספק נראה שגם החברות הגדולות מסתכלות קדימה אל העתיד ומבינות שעל מנת למשוך הטאלנטים והבכירים הם צריכות לספק פסיליטיז לעובדים לא פחות ממקומות חנייה לרכבים גדולים ומפוארים”.