Skip to content

רן יכין, מנכ”ל אפקון בניה מקבוצת שלמה, מספר כי “The Afcon Way” – השיטה הייחודית של החברה, מבטיחה ביצוע אפקטיבי, איכותי וקצר באופן משמעותי, בזכות שליטה על כל מכלולי הפרויקט

חברת אפקון בניה, חברת ביצוע קבלנית, עוסקת בקבלנות ראשית ושייכת לחברת אפקון החזקות, מקבוצת שלמה. החברה מבצעת פרויקטים מורכבים, עתירי מערכות למגזר הציבורי והמוסדי, כמו גם לפרטי ולתעשיה. החברה בונה כיום בהיקף של כ-400 אלף מ”ר ברחבי הארץ. בין לקוחות החברה – אינטל, אלייד, אלסטום, אוניברסיטת בן גוריון, מכון ויצמן, אשדר ועוד.

אפקון

מנכ”ל החברה, רן יכין, מספר כי החברה אוהבת לקבל על עצמה בעיקר פרויקטים רב מערכתיים, קרי – לא רק הקמת שלד הבניין, אלא גם מעטפת, חשמל, אינסטלציה, מערכות בקרה, גילוי אש וכדומה. “בפרויקטים מורכבים אלה”, מסביר יכין, “יש לנו יתרון – אנחנו יודעים להפעיל בצורה אפקטיבית את החברות האחיות שלנו בקבוצת אפקון – כמו אפקון התקנות ושירותים העוסקת בחשמל, מיזוג אויר משולבים ואינסטלציה, אפקון בקרה ואוטמציה וחברות נוספות בקבוצה”.

“היכולת להפעיל חברות מתוך הקבוצה חשובה, כלומר – אנחנו יודעים לתת ללקוח פרויקט כ-one stop shop. דרך פעולה זאת מתאימה במיוחד בפרויקטים מורכבים או על פי דרישת הלקוח”.

אפקון בניה קיימת במתכונתה הנוכחית כ-4 שנים וחצי, אבל בפועל מדובר בחברה ותיקה, שפועלת משנת 1980, אשר נרכשה על ידי אפקון החזקות, כדי לשמש כזרוע הביצוע”.

רן יכין

“לחברה סיווגים קבלניים הגבוהים ביותר, סיווגים ביטחונים גבוהים, תו תקן איכות
9001 ISO, ותקן OHSAS 18001 לניהול בטיחות ובריאות בתעסוקה”. מוסיף יכין ומדגיש כי “נושא הבטיחות חשוב לנו מאוד ובחברה קיימת מחלקת בטיחות המבקרת ותומכת בפילות השוטפת”.

בכלל, נראה שהחברה יוצרת סטנדרטים של הייטק בענף שאינו כזה. לדבריו, הניהול הפרוייקטלי מבוצע בשיטות מתקדמות של בקרות –  הנעזרות בתוכנות ERP  ובמערכת BIM  יעודיות התומכות ומסייעות בבקרת התקציב, לוחות הזמנים,הרכש האיכות והתפעול השוטף.

מהו המסלול המהיר – בו אתם מקדמים פרויקטים ללקוחות?

“אנחנו מבצעים פרויקטים בשיטה של תכנון ביצוע – אנחנו מכנים זאת “The Afcon Way”. כלומר, אנחנו  לא רק החברה המבצעת, אלא החברה המתכננת, מנהלת המתאמת והמבצעת את כל מכלולי הפרויקט, משלב הפרוגרמה והבנת צרכי הלקוח דרך התכנון והנדסה ועבודה מול הרשויות ועד לביצוע  של כל מרכיבי הפרויקט משלב השלד ועד לעבודת הגמר, מערכות המבנה ואבזור כגון ריהוט מטבחים, חדרי אוכל וכו’ – פרויקט TURNKEY מלא ומושלם. אנו עושים זאת תוך שימוש ב-3 צוותים של החברה: צוות תכנון והנדסה, צוות סטטוטורי וצוות ביצוע הפועלים במקביל ואותם מוביל מנהל פרויקטים בכיר, הכפוף ישירות להנהלת החברה. זה מאפשר לנו להתקדם במקביל ולחסוך חודשים ארוכים של עבודה טורית, קונבנציונלית”.

יכין מספר כי אפקון בניה מקימה בימים אלו פרויקט כזה עבור חברת אינטל, “כשאנחנו מתכננים ומבצעים כולל ההיתרים מול הרשויות, קמפוס חדש של מחקר ופיתוח שאינטל מקימה בפתח תקוה. הכל מנוהל על ידינו – תכנון, פיקוח וביצוע. הלקוח בא עם הדרישה הכללית – מה צרכיו ואנחנו מתכננים בהתאם לפרוגרמה הראשונית שלו. במקרה של אינטל הפרויקט הוא קמפוס של 75 אלף מ”ר, כאשר מדובר גם במבנה ירוק מאוד המחזיק בתקן “ליד פלטיניום” – התקן האמריקאי הגבוה ביותר למבנים ירוקים. כמו כן, הקמפוס מתוכנן להיות מהבניינים מהחכמים ביותר בעולם”.

יכין מסביר כי החברה ערוכה במסגרת פרויקטי תכנון-ביצוע לבצע את העבודה בשלמותה עד מסירת המפתח – כולל בחירת הריהוט והסכו”ם בחדר האוכל, כאשר “כל מה שנדרש מהעובד לאחר שאנחנו מסיימים, הוא להגיע עם הלפטופ ולהתחיל לעבוד”.

האם אי אפשר לבצע זאת גם כשמפרידים חברת ביצוע מהתכנון?

“כחברה שמטפלת בכל השלבים, יש לנו שליטה מלאה על הביצוע כבר מהיום הראשון, כי בשלב הראשון, התכנון לא תפור עד הסוף. מכיוון שאנחנו מנהלים גם את התכנון, אנחנו יודעים ללחוץ ולשים את הרגל על הגז בנקודות הקריטיות בתכנון. התכנון הוא תוך כדי הביצוע, כלומר לא מתכננים, מוציאים היתרים ואז חוזרים להשלמת התכנון, אלא מבצעים תוך כדי התכנון. לדוגמה, בפרויקט אינטל, אישרנו את התכנון והוצאנו היתר לנושא החפירה בלבד ובמקביל – המשכנו לתכנון המבנה. כלומר, אנחנו רצים בקווים מקבילים ולא בטור”.

שיטת הניהול הייחודית של אפקון, מבהיר יכין, לא רק מקצרת הליכים: “ברמת ההחלטות, אנחנו מדברים על הבנת צרכי הלקוח. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם הלקוח עד כדי החלטות ברמת היום יום, כאשר לו”ז הפרויקט הוא נר לרגלנו, ברגע שאנחנו מבינים את הצרכים, אנחנו פועלים עם הלקוח בשיתוף פעולה ומבצעים עבורו הכל, תחת קורת גג אחת. זו הדרך היחידה לעמוד בלו”ז של פרויקט אתגרי, תוך הקפדה על האיכות, התקציב והבטיחות”.