Skip to content

חברת מוריה לפיתוח ירושלים משמשת כזרוע המרכזית של העירייה ושל משרד התחבורה לקידום מאות פרויקטים בירושלים והסביבה 

חברת מוריה – החברה לפיתוח ירושלים, משמשת כזרוע הביצוע המרכזית של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה. מוריה הינה גם חברה יזמית  בתחום המוניציפלי של ירושלים ומרכזת את הפעילות שלה בפרויקטים בתחום התשתיות, הבינוי וההתחדשות העירונית והאנרגיה הירוקה. החברה מופקדת על ניהול וביצוע של מיזמי פיתוח ותשתיות גדולים בירושלים וכן מקדמת הקמתם של מבני ציבור מרכזיים בעיר.

מוריה, המציינת 30 שנה לפעילותה, מנהלת כיום כ-300 פרויקטים בבירה, בשלבי תכנון וביצוע שונים ומשמשת גם כחברה כלכלית. במסגרת זו מבצעת פרויקטים כלכליים עבור עיריית ירושלים ולרווחת תושביה. בפרויקטים אלו, מסבירים בחברה, מביאה מוריה לידי ביטוי את יכולותיה לגבש תכניות עסקיות רווחיות ולהעמיד מימון חיצוני במקומות בהם נדרש מימון.

יו”ר דירקטוריון חברת מוריה הוא ראש עיריית ירושלים ניר ברקת ובראש החברה עומד המנכ”ל עו”ד דורון נויוירט ולצדו, סמנכ”ל התפעול העסקי אלי שמואליאן וסמנכ”ל ההנדסה יואל אבן.

בחברה מספרים כי תחת ניהולו של נויוירט, התברגה חברת מוריה לצמרת חברות התשתיות הגדולות בארץ ונחשבת כיום לאחת החברות המובילות בענף הפיתוח והתשתיות העירוניות בישראל.

ברבעון השני של 2017 עמדה חברת מוריה ב-32 מתוך 37 אבני דרך שהציב משרד התחבורה – 86% מאבני הדרך. על כן דורגה במקום הראשון מתוך שמונה חברות תשתיות שנמדדו.

פרויקטים מרכזיים של חברת מוריה בירושלים:

• פרויקט “הכניסה לעיר” – פרויקט משותף עם חברת עדן, הכולל פיתוח והקמת רובע העסקים החדש בכניסה לירושלים בהשקעה 1.4 מיליארד שקל, בשטח של כ-211 דונם, הגדול פי חמישה ממגדלי עזריאלי. הרובע יוסיף כ-40,000 מקומות עבודה חדשים לבירה.

• פרויקט הארכת כביש בגין דרום – הפרויקט התחבורתי הגדול ביותר שבוצע בעשור האחרון בבירה, בהובלת עיריית ירושלים ומשרד התחבורה באמצעות חברת מוריה והושלם לאחרונה, בהשקעה של 1.25 מיליארד שקל. כביש בגין דרום המהווה ציר מרכזי בירושלים, מאפשר לחצות את ירושלים ללא רמזורים ומתחבר לכביש המנהרות (כביש 60). לפני מספר שבועות הושלם פרויקט כביש בגין כולו עם חניכת  המחלף האחרון של הכביש – מחלף רוזמרין, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ,  ראש העיריה ניר ברקת, מנכ”ל חברת מוריה עו”ד דורון נויוירט וא”חמים רבים.

• עבודות התשתית לרכבת הקלה – חברת מוריה מובילה ומנהלת את עבודות התשתית של הרכבת הקלה בירושלים, שעל בסיסם ינועו הקווים הבאים של הרכבת הקלה, העתידים להיפתח בשנים הקרובות וכן מבצעת את הארכת השלוחות בקו הרכבת הקיים.

לאחרונה פרסמה חברת מוריה את המכרז הראשון לקו הירוק. מדובר במקטע ראשון של הקו, שהתקציב הכולל של העבודות להקמתו כ-60 מיליון שקל. הקו הירוק צפוי להכפיל את כמות הנוסעים בתחבורה הציבורית בירושלים וימשיך את מהפיכת התחבורה הציבורית שמיישמת בשנים האחרונות חברת מוריה לפיתוח ירושלים בבירה, האמונה על פיתוח כלל התשתיות של העיר, עבור הרשות המקומית ומשרד התחבורה.

בחברה מסבירים כי אנשים יזדקקו פחות לרכב פרטי  ויתבססו יותר על הרכבת הקלה, כאשר דילול  התנועה בכלי הרכב הפרטיים יקל גם על העומסים במרכז העיר. כעת לרכבת יהיו כבר שני קווים – האדום והירוק ועוד נתיבים, כשהקו הכחול אף הוא נמצא בשלבי תכנון. כבר במהלך 2017 יצאו לפחות עוד 3 מכרזים למקטעי הקו הירוק הבאים והעבודות יהיו בעיצומן בשנים 2018- 2019.

• בניית קריית הספורט הבינלאומית של ישראל בירושלים – לאחר שהשלימה את בנייתו של היכל הפיס הארנה ירושלים בתקציב של 400 מיליון שקל  ובנייתו של היציע הדרומי של אצטדיון טדי והגדלתו ל-31,500 מקומות ישיבה, השלימה חברת מוריה לפיתוח ירושלים גם את הקמתם של  מתקני ספורטק חדשים בעמק הארזים – 3 מגרשי כדורגל ופוטבול תקניים, אשר שימשו את ספורטאי המכביה האחרונה שנערכה בעיר. כמו כן הפכה חברת מוריה את אצטדיון האתלטיקה הקלה בגבעת רם לאצטדיון בינלאומי העומד בסטנדרטים אירופאים.  חברת מוריה אף מקדמת את תכנון הבריכה האולימפית שתמוקם בסמוך להיכל הפיס ובכך תשלים את קריית הספורט הבינ”ל העתידית של ישראל.

• אנרגיה הסולרית – עד כה הוקמו על ידי מוריה כ-200 מתקנים סולאריים על מבנים ציבוריים, שנועדו ליצירת אנרגיה מתחדשת ונקייה. לאחרונה, סיימה החברה את הפרויקט הסולארי הראשון מסוגו בישראל, להתקנת מערכת סולארית באצטדיון כדורגל. הפרויקט הסולארי החדשני הוקם באיצטדיון טדי – איצטדיון הכדורגל הראשון בארץ שבו הותקן מערכת סולארית על כל היקפו – לייצור חשמל ירוק לצריכה עצמית. הפרויקט הייחודי מציב את איצטדיון טדי בשורה ראשונה עם האצטדיונים המובילים בעולם. החברה מקדמת פרויקטים נוספים כמו ייעוץ אנרגטי למוסדות חינוך, התייעלות ועצמאות אנרגטית ושימוש בטורבינות רוח.

• מנהלת מבני חינוך – הקמת מבני חינוך ותשתיות חינוך להשלמת הפערים של כיתות לימוד ומבני חינוך בירושלים. מנהלת החינוך בחברת מוריה מנהלת כיום למעלה מ-100 מבנים שונים בתחומי החינוך.

התחדשות עירונית בירושלים

כחלק מיישום מדיניותו של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, הרואה בהתחדשות עירונית מרכיב חיוני בתכנית האסטרטגית לירושלים, הוביל ברקת את הקמתה של מנהלת ייעודית לתחום – ”מנהלת ההתחדשות העירונית” בחברת מוריה.

מאז הקמת המנהלת להתחדשות עירונית, הוצבו יעדים ברי השגה – 4,000 יחידות דיור בחמש שנים בהתחדשות עירונית. המנהלת במוריה, מלווה את  היזמים והתושבים המעוניינים בפרויקטים של התחדשות עירונית באופן צמוד ומקצועי לכל אורך התהליך, החל משלב התכנון ועד לשלב סיום הפרויקט. כמו-כן מקדמת המנהלת תכנון במתחמי פינוי-בינוי, מסייעת ליזמים בהסרת חסמים בירוקרטיים ומעניקה לתושבים חבילת סיוע ייחודית הכוללת בדיקות היתכנות ראשונית, ליווי תיכנוני, סיוע אדריכלי וחוות דעת מקצועיות ללא תשלום.