Skip to content

חברת אל-הר מקבוצת קרדן נדל”ן מחזיקה בצבר עבודות של 700 מיליון שקלים. מנכ”ל החברה אייל אוהב ציון מסביר כי למרות ההיקפים הגדולים, החברה לא ניגשת למכרזים בכל מחיר, כדי לשמור על איכות העבודה ועל מרווחים סבירים 

חברת אל-הר מקבוצת קרדן נדל”ן עוסקת מזה כ-20 שנה בעבודות ציבוריות וגם בבנייה למגורים. מנכ”ל החברה אייל אוהב ציון מספר כי  בין הפרויקטים המוכרים שבצעה החברה ניתן לציין את עזריאלי שרונה, בנין אמות, מרלוג טבע שבשהם ועוד.

“הערכים שחרטנו על דגלנו הם איכות, עמידה בלוחות זמנים, תוך מתן פתרונות הנדסיים וייעול הביצוע לביצוע המיטבי ביותר”. לדבריו, החברה מתמחה בביצוע של מגדלים, עבודות ציבוריות הדורשות יכולות הנדסיות גבוהות ופרויקטים למגורים.

מה מייחד ביצוע של מגדלים לעומת פרויקטים אחרים?

“זו עבודה סיזיפית עם ציוד מתקדם, פתרונות הנדסיים וביצועים שאין בפרויקטים רגילים, עם אפשרויות מינוף אחרות ושיטות ביצוע שמאפשרות קצב מהיר של עבודה”.

לאחרונה, קבוצת קרדן נדל”ן השלימה את רכישת אל-הר וכעת היא מחזיקה בה בבעלות מלאה. אוהב ציון מסביר כי החיבור נותן ערך הן לאל-הר והן לחברת האם: “החיבור של קרדן, נותן לנו אפשרות לביצוע פרויקטים של חברת האם. בצענו עבורם בעבר חלק מהעבודות. הכוונה היא לאחד כוחות וגם להשפיע עוד בשלב התכנון ולתת מהידע הביצועי שלנו. כך נייעל את הביצוע ואת התכנון”.

החברה מחזיקה בצבר עבודה של כ-700 מיליון שקל, עם מחזור שנתי של 300-400 מיליון. יחד עם זאת, אוהב ציון מדגיש כי “המטרות שלנו זה לא ביצוע בכל תנאי והתרחבות עד אין סוף, וזאת מטעמים של מתן שירות הדוק וטוב למזמין, שמשקף גם איכות ביצוע טובה”.

האם תוכל לאפיין את ענף הביצוע?

“הענף הוא קשה, עם רווח קבלני שאיננו גבוה ושינויים תכופים. אם מחיר הברזל פתאום עולה, זה משפיע. אם מחיר שכר העבודה עולה, זה מורגש. זה גורם לאי ודאות ביצועית וזה דורש מעקב ובקרה הרבה יותר צמודים, לאורך כל חיי הפרויקט. תמיד חייבים לאמוד את השינוים ולדעת להתאים את עצמך לשינויים. בנוסף השוק סובל מהעדר פועלים זמינים לביצוע העבודות . זהו גורם נוסף המייצר אי וודאות ביצועית עם השלכה לעמידה בלוחות הזמנים לביצוע הפרויקט”.

אוהב ציון מוסיף גם כי עוד גורם שמשפיע הוא רמת תאום התכנון, “שאינה עולה, השוק יותר צפוף ויותר קשה גם ליזמים. כלומר, הסיכונים לקבלן הביצוע רק עולים ולכן פה המקצועיות בניתוח העלויות, הידע והניסיון באים לידי ביטוי, כמו גם המוכנות לקחת סיכונים”.

אל-הר מבצעת כאמור פרויקטים מגוונים, ממגדלי משרדים, דרך מספר פרויקטים גדולים עבור קבוצות רכישה ועד הקמת פרויקטים לגופים מוסדיים, כולל פרויקטים מסווגים עבור הצבא האמריקאי.

האם יש הבדל בביצוע עבור גופים מוסדיים?

“הדרישות של המוסדות הממשלתיים הם דרישות יותר גבוהות. אנחנו נדרשים גם לערבות יותר גבוהה, התנאים יותר נוקשים והרבה פעמים יש מנהג בשוק הציבורי לשלם לפי אבני דרך ולא לפי לוחות תשלומים בחשבונות חלקיים. התנהלות זו גורמת  לקבלן לממן את רוב חיי הפרויקט. כאשר אנחנו מזהים פרויקטים כאלה – אנחנו מעדיפים שלא להיכנס שכן גם ככה, המרווח של הקבלן מאוד מצומצמם ואם הוא צריך גם לממן, זה הופך ללא כדאי”. לדבריו, אפשר לראות פרויקטים רבים בשיטה זו בגופים כמו נתיבי ישראל או ברכבת ישראל.

אילו עיצות היית נותן למזמין עבודה, לפני בחירת קבלן מבצע?

“אחד הדברים החשובים יותר בבחירת קבלן מבצע זה להקפיד על קבלן שיש לו יכולת כלכלית ועצמאות, כדי שהוא יוכל לסיים את הפרויקטים. כבר ראינו חברות, חלקן מוכרות, שלא עמדו בתנאים. לפעמים יש מזמינים שרק מסתכלים על המחיר הזול ולא מסתכלים על היציבות הכלכלית, כאשר חייבים להסתכל גם על תנאי סף מסוימים”.

כמו כן, מוסיף אוהב ציון, “חשוב לבחור קבלן בעל יכולות לתת את השרות לפרויקט הן בזמן הביצוע והן בתוקפת הבדק והאחריות למשתמש הקצה”.