Skip to content

חומרי הבידוד מאפשרים בידוד תרמי ובידוד אקוסטי. על יתרונות הצמר המינראלי. פורסם במקור במגזין השיפוץ גיליון 23.

מאת מיכל זהר – אדריכלית, חברת אורבונד

בידוד תרמי הוא אחד האלמנטים החשובים בבניה. השפעתו על צריכת האנרגיה של המבנה היא גבוהה גם בחורף וגם בקיץ ולכן חשיבותו עולה. בבידוד תרמי אפקטיבי אנו מחויבים להתייחס למעטפת המבנה: קירות, גג, חלונות ופתחים. כל אלה משמשים כחוצץ לנטרול השפעותיו של מזג אוויר קיצוני, מניעת חדירת מים/רטיבות והקניית בידוד תרמי אפקטיבי ויעיל .

יישום צמר מינרלי לבידוד. תמונה באדיבות חברת אורבונד
יישום צמר מינרלי לבידוד. תמונה באדיבות חברת אורבונד

בידוד תרמי מתאים משפר את הרגשת הנוחות גם בימים בהם אין כלל צורך לחמם או לקרר את הבית או הדירה. בידוד תרמי תקני מקצר את משך הזמן בו נדרש חימום/קירור הבית או הדירה, ומקטין את הסבירות להתהוות עיבוי והופעת עובש.

גם חשיבותו של בידוד אקוסטי בבניה היא גבוהה. מניעת קולות לא רצויים במבנה ממקור חיצוני או פנימי היא אלמנט בסיסי של נוחות השהייה במבנה. רעשים מהסביבה החיצונית כמו גם מהסביבה הפנימית (בין חדרים למשל) יכולים להיות מטרד כאשר אין באפשרותך למנוע אותם.

כל אלה ניתנים להשגה ע”י חומרים ומערכות לבידוד המבנה.

חומרי הבידוד מצטיינים בכך שלמרות עוביים הקטן יחסית (סנטימטרים אחדים) התנגדותם למעבר חום וקול גדולה.

שני חומרי בידוד שכאלה הם הצמר המינראלי סלעים והצמר המינראלי זכוכית של חברת קנאוף אורבונד. צמר מינראלי עשוי מחומרים מינרלים העוברים תהליך חיתוך ועיבוד לסיבים דקים מאוד. החומרים אינם דליקים, הצמר אינו פולט גזים או חומרים רעילים אחרים ואינם מותקף ע”י חרקים ובקטריות.

הבידוד המינראלי של חברת אורבונד המיוצר בטכנולוגיית ה-ECOSE הוא הבידוד היחידי הטבעי לחלוטין, הוא מגיע בצבעו המקורי של חומר הגלם – צבע אדמה, הוא אינו מגרד, נעים ורך למגע, בעל זיכרון מכני (החומר חוזר לצורתו המקורית), נטול ריח לחלוטין, קל ונוח לטיפול וחיתוך, בעל ערכי בידוד תרמי ואקוסטי גבוהים במיוחד ובנוסף הוא מוצר בר קיימא ידידותי לסביבה. כל חומרי הבידוד המינראלים עוברים בדיקות של מכון התקנים.

החומר משווק בגלילים ולוחות, בכל סוגי העוביים והצפיפויות ובכל סוגי החיפויים – גיזה שחורה, גיזה לבנה, אלומיניום משוריין ועוד.

שילובם של חומרי בידוד אלה במערכות לבידוד מבנה הוא הכרחי. ישנם מערכות כגון מערכת חיפוי בלוחות אקווה הפאנל או מערכת מרמוריט של חברת אורבונד שניתן לשלב בהן את הצמר המינראלי ולהגיע לבידוד מבני מושלם.