Skip to content

לפני מספר חודשים עלה לאוויר אתר האינטרנט “עובדים בטוח” שכתובתו: www.safetyfirst.co.il.

האתר הוקם ומופעל על-ידי חברת ״שיכון בינוי סולל בונה”  ובחברה מסבירים כי מטרתו  להגביר את המודעות של הציבור הכללי וגם את זו של אנשי המקצוע לנושא הבטיחות בעבודה, תוך מתן דגש לנושא הבטיחות בענפי הבנייה.

אתר “עובדים בטוח”, מוסיפים בחברה, נועד לרכז תחת קורת-גג אחת מגוון חומרים הקיימים בנושאי הבטיחות במקומות העבודה במגוון ענפים. באתר מובאים מגוון חומרים ממקורות מקצועיים, מישראל ומרחבי העולם כולו. מוצגים בו מידע מקצועי, כללי התנהגות וטיפים מיוחדים, מדריכים מפורטים, סרטוני אנימציה, חדשות עדכניות מהארץ ומהעולם בתחומי הבטיחות במקומות העבודה ועוד מבחר מהפסיקה והחקיקה הרלוונטיות.

אתר להגברת המודעות

איתי נאור, מהנדס בכיר בחברת “שיכון ובינוי-סולל בונה תשתיות”, מנהל את פרויקט “ג’נרי 2” בקריית הלאום שבירושלים, מגה פרויקט של בניית משרדי ממשלה על שטח של 60 אלף מ”ר בתקציב הקמה של יותר מחצי מיליארד שקל.

לדברי נאור, בכדי לנהל היטב את נושא הבטיחות בפרויקט, גובשה עוד לפני הכניסה לעבודות באתר תוכנית בטיחות רציפה. זאת בהמשך ישיר למדיניות “שיכון ובינוי” לאמץ את התקן הישראלי 18001 לניהול הבטיחות והבריאות בתעסוקת עובדים, המבוסס על התקן הבריטי OHSAS 18001. “התוכנית מיושמת מהיום הראשון של הפרויקט”, הוא אומר, “במסגרת הכנתה בוצע סקר מקיף לצורך ניהול סיכונים בכל העבודות שיש בפרויקט לצד אומדן כספי בהשקעה בבטיחות בו”.

“תוכנית הבטיחות אף יורדת לרזולוציות של כל קומה והסיכונים הייחודיים לה כמו מרפסות וגגות. עבור כל משטח באתר חושב מהו העומס המירבי הבטוח שניתן להעמיס עליו. כל אחד מהעובדים מחזיק בידיו שרטוט ובו העומסים המקסימליים, על מנת למנוע מצב של עומס יתר והתמוטטות”, מעדכן נאור.

עובדים בטוח

נאור מספר כי מהיום הראשון בפעילות הפך האתר כולו ליעד מבוצר. צי של מצלמות הותקן לאורכו ולרוחבו על מנת להתריע מפני מפגעים מסוכנים וכדי לדאוג שנהלי הבטיחות מיושמים כולם ובאופן מלא בתחומו. על כל עגורן הותקנה מערכת התראה מפני רוחות; הכניסה למתחם אפשרית רק דרך שני מעברים ובכל אחד מהם מוצבים שני שומרים. כל עובד וקבלן שמעוניין לעבור דרכם חייב להציג תעודת בטיחות המעידה על כך שקיבל הדרכת בטיחות וכי היא בתוקף. החל מהפעם הראשונה בה עובד נכנס לאתר עליו להציג אישור עבודה בגובה, הדבר חל על כולם – החל מהרצף, דרך המנקה ועד למנהל.

“בכדי להבין עד כמה מורכב העניין, שימו לב למספר האנשים שמסתובבים כל יום בממוצע בתוך אתר הפרויקט – 500. לכך יש להוסיף את העובדה שהפרויקט מתנהל על צומת רחובות ראשיים במרכז העיר ירושלים, בצמוד למשרדי ממשלה פעילים ושגם אין די מקום לצרכי התארגנות”, מסביר נאור.

נאור אומר כי “כל עובד באתר יודע עד כמה חשוב נושא הבטיחות ושיתוגמל עבור הקפדה עליה, אך גם ברור לו כי הוא עלול להיענש אם יזלזל בה. עבירות בטיחות מסתיימות באזהרה לעובד, בהטלת קנס על העובד או הקבלן ואף בפיטורין. לעובדים ידוע שאנחנו מקיימים מדיניות של אפס סבלנות כלפי מי שפוגע בבטיחות. עם זאת, החברה מעניקה אחת לתקופה אות למצטייני הבטיחות באתר המלווה בפרס”.

נאור גם מספר כי הדרישות של החברה מעצמה תקפות במלואן גם עבור חמשת קבלני המשנה הגדולים שעובדים בפרויקט. כל אחד מהם מחויב בממונה בטיחות משלו שמגיע לסיור באתר; לפחות אחת לשבוע עליו להציג דוח בטיחות פנימי מטעם החברה שלו למנהלי האתר ופעם בחודש להציג בפני פורום ממוני הבטיחות של הפרויקט תוכנית עבודה חודשית להדרכות אותן יבצע לעובדיו בחודש הבא.

בשורה התחתונה, עבור נאור וחבריו לעבודה נושא הבטיחות הוא פרויקט בפני עצמו בתוך המגה פרויקט של הקמת המבנה המורכב בלוח הזמנים ובאיכות עליהם התחייבה החברה. בכל יום הם נושאים על גבם אחריות רבה. “כל הזמן, בכל דבר, בכל פורום ובכל מקום והזדמנות נושא הבטיחות עולה”, אומר נאור. “זהו מאבק סיזיפי יומיומי. אנחנו מקפידים כל העת על משמעת, משמעת ועוד משמעת. הלוואי שזה היה קל וזול, אבל אין כאן שום התלבטות – הבטיחות של כל מי שבא בשערי האתר עומדת מעל לכל”.