Skip to content

לפני שאתם ניגשים לאיטום: מדריך מקצועי ליישום איטום ברצפות וקירות, שכתב עבור מגזין “השיפוץ” ד”ר גרגורי מושייב, מנהל מעבדות ביג’י טכנולוגיות

תחום האיטום הוא ענף דינאמי העובר שינויים רבים בקצב מהיר מאד. אם בעבר היה יתרון משמעותי למוצרים על בסיס ביטום וסיליקון, אשר היו בנויים על ממיסים מזיקים עם פליטות גבוהות, כיום קיימת נטייה לחיפוש אחר מוצרים ידידותיים “ירוקים” יותר לסביבה.

התרחיפים האקריליים נמצאו מתאימים ביותר לאפליקציות אלו ויש בהם שימוש נרחב באיטום חדרים “רטובים”.

מה הם חדרים רטובים?

יישום איטום בחדרים רטובים, באדיבות בי ג'י טכנולוגיות
יישום איטום בחדרים רטובים, באדיבות בי ג’י טכנולוגיות

לפי המפרט, חדרים רטובים מוגדרים כשטחים מרוצפים ושאינם מרוצפים, הנמצאים לעיתים בתנאי רטיבות או מים בשיעור גבוה כגון: מטבחים ציבוריים, מלתחות, חדרי שירותים, חדרי מקלחות ציבוריים או פרטיים, חדרי אמבטיה, חדרי כביסה וכו’.

חדרים רטובים מסווגים לפי צרכי האיטום:

  • חדרים רטובים עם מעט מים כמו שירותים או מקלחות בדירות מגורים, הנשטפים רק עם סחבה רטובה .
  • חדרים רטובים עם כמויות מים גדולות ושטיפה אינטנסיבית, כגון מלתחות מקלחות של מוסדות, חדרי שירותים ציבוריים, מטבחים ציבוריים במחנות צבא, בתי מלון וכו’.

 

פרק א’: איטום רצפות

רוב הכשלים באיטום נובעים מהכנת שטח לקויה לפני עבודות האיטום.

 

הכנת השטח בצורה תקנית לפני איטום כוללת:

בהיקף השטח המוגדר כרצפה רטובה, בקו המפריד עם השטחים היבשים יש לצקת חגורות בטון (ב’ 20 לפחות) על הרצפה, אשר עליה ייבנו הקירות בעתיד (קירות מחומרים שונים לרבות מחיצות קלות מלוחות גבס או מבלוקי גבס).

במטרה לחסוך זמן ועבודה ניתן לצקת את החגורות בעזרת מוצר כביג’י רדיגראוט 420, שמאפשר בערבוב קל עם מים לקבל תערובת שפיכה, שאחרי 24 שעות ליציקה מגיעה לבטון ב’ 20.

החגורות יוצקו גם מתחת למחיצות הנמצאות בתחום השטחים הרטובים. בחדרים רטובים ברמה א’ יהיו החגורות בגובה שלא יפחת מ 4- ס”מ מעל מפלס הריצוף המתוכנן. בחדרים רטובים ברמה ב’ יהיו החגורות בגובה של לא פחות מ-10 ס”מ. חגורות אלה יש לבצע גם סביב פתחים ברצפה ופירים למיניהם.

בתחום מעברים ופתחים (דלתות וכד’) הקו העליון של החגורה יהיה במפלס הדבקת הריצוף. יש להימנע מהעברת צנרת אופקית ברצפת החדרים ובמיוחד מביצוע חדירות אופקיות של צנרת בתחתית קירות.

חדירות הצנרת דרך הקירות יהיו מעל מפלס האיטום הראשוני, למעט ניקוז הריצוף, ניקוז האיטום וכן צנרת או שרוולי פלדה, החודרים אנכית דרך הרצפה. סביב הצינורות יהיה מרווח חופשי כדי לאפשר איטום יעיל סביבם.

קיימת חשיבות גדולה בניקוי פני הבטון מלכלוך, שאריות שמנים והסרת חלקים רופפים. יש להסיר חלקי בטון בולטים בעזרת אזמל או דיסק יהלום.

יש לנקות את תשתית הבטון ע”י שטיפה במים בלחץ גבוה ושפשוף במברשות קשות במקומות הנדרשים. יש להמתין לייבוש התשתית.

יש לבצע רולקות בפינות (בחיבור בין הקירות לרצפה ובין הקירות) בעזרת תערובת כדוגמת “ביג’י ריפרקריט 305”, יש לאשפר את הרולקות ע”י התזת מים לשמירת לחות והתחזקותו.

יישום איטום הרצפה

עבודת האיטום תבוצע באמצעות חומרים המסוגלים להיות עמידים בהשריה מתמדת במים ודטרגנטים.

בחדרים רטובים ברמה א’ יבוצע האיטום הראשוני במערכות על בסיס צמנט הידראולי מוגמש כדוגמת ביג’י רדיטופ 701 ואיטום משני במערכת ביטומנית במריחה – ביג’ רדיפלקס 2001 עם פריימר (יישום פריימר 0.25 ק”ג / מ”ר ויישום שתי שכבות רדיפלקס 2001, סה”כ 3.5 -3 ק”ג למ”ר). בין שתי מערכות אלו יבוצעו כל מעברי הצנרת האופקית.

בחדרים רטובים ברמה ב’ יבוצע איטום במערכת ביטומנית – ביג’ רדיפלקס 2001 כנ”ל, או בשילוב עם שכבת יריעות אחת. איטום זה יבוצע גם בשיפולי הקירות (רולקות) ועל-גבי חגורות גלויות או סמויות כנ”ל.

על מנת להגן על מערכת האיטום לפני יציקת בטון, להגנה על שכבות האיטום מניחים בד גאוטכני.

בטון המילוי יהיה ב’ 20 לפחות, עם אגרגט בגודל מרבי של 10 מ”מ. לבטון יוספו תחליב פולימרי אקרילי, כדוגמת “ביג’י בונד 2”, בשיעור של 10% ביחס למשקל הצמנט. אין להכניס רשתות זיון פלדה בבטון המילוי.

עובי שכבת בטון המילוי לא יפחת מ4- ס”מ. מידת השיפוע תהיה לפי התוכניות.

את בטון המילוי יש לאשפר כנדרש. פני בטון המילוי יהיו מוחלקים ללא בליטות ושקעים. אין לעבד שיפועים בעזרת חול, חול עם צמנט, חצץ, איטונג וכד’.

הגבהים הסופיים של בטון המילוי יתואמו עם המפלס הסופי של פני הריצוף, שיבוצע בהדבקה.

בחדרים רטובים בסיווג ברמה ב’ יתבצע האיטום סביב יציאות המים כך שניקוז המים מעל שכבות האיטום יהיה חופשי וללא הפרעה. עיגון בית מרזב מתבצע בעזרת חומר אפוקסי ביג’י אפוגן 531.

בחדרים רטובים מסוג ב’ תבוצע בדיקת הצפה לגובה של 5 ס”מ לפחות מעל לפני מפלס סופי מתוכנן של הריצוף או גמר אחר למשך 72 שעות, כנדרש בת”י 1476 חלק 1.

בדיקת אטימות הרצפה בחדרים רטובים מסוג א’, תבוצע לאחר ביצוע מערכת האיטום ולפני ביצוע ההגנה על האיטום וביצוע הריצוף.

פרק ב’: איטום קירות

כאן יש לעשות הבחנה בין סוגי קירות שונים.

יישום איטום קירות בחדרים רטובים, באדיבות בי ג'י טכנולוגיות
יישום איטום קירות בחדרים רטובים, באדיבות בי ג’י טכנולוגיות

קירות מבטון, בלוק בטון או איטונג

איטום בקירות אלה יבוצע באמצעות טיח צמנט. יש לבצע שכבת הרבצה תחתונה ושכבת יישור. סה”כ עובי האיטום לא יפחת מ-12 מ”מ. לשיפור האיטום ניתן להוסיף תחליב פולימרי אקרילי כדוגמת “ביג’י בונד 2” בשיעור של 10% ביחס למשקל הצמנט.

קירות מתועשים: לוחות גבס, לוחות וילהבונד, אקווה פנל וכו’

יש לשים לב לדגשים מיוחדים באיטום קירות מתועשים בחדרים רטובים:

  • בניית קונסטרוקציה יציבה של הקיר (ניצבים מחוזקים כל 40 ס”מ ואם יש צורך בתמיכה גם אנכית וגם אופקית).
  • הרחקת פלטות הגבס מינימום 1.5 ס”מ מהמפלס הסופי של הרצפה וסגירת התפר עם מסטיק פוליאוריטאני כדוגמת “ביג’יPU40 “.
  • ביצוע בכל אזורי המפגש בין בטון לבין פלטות גבס, מריחת חומר כדוגמת” ביג’יPU40 “, ולהטביע לתוכה רשת אינטרגלס, במשקל 180 ג”ר/מ”ר, גודל עין 4 על 4 מ”מ. התקנת הרשת כ-10 ס”מ מכל צד של קו חיבור הבטון והבלוק.
  • הרכבת הלוחות עם מרווח של כ-2 מ”מ ומילוי המרווחים והברגים באמצעות מסטיק, למשל “ביג’י אקרילית 201”.
  • לאחר ייבוש המסטיק יש למרוח שוב במקומות בהם ישנה שקיעה.

איטום בקירות מתועשים יבוצע בשתי שכבות של בי.ג’י. GLU ובעובי של 1.5 מ”מ (בכמות של 1.5 ק”ג למ”ר), או בעזרת שתי שכבות חומר פולימר – צמנטי ביג’י רדיטופ 701 בכמות 3-3.5 ק”ג למ”ר (בעובי 1.5-2.0 מ”מ).

 

פיתוח מערכות חדשות על בסיס פולימרים אקריליים יאפשר בעתיד פתיחת עולם חדש ונרחב של מוצרי איטום, שכן ניתן יהיה להקנות תכונות אטימה, הדבקה וכיסוי ייחודיים, תוך הפחתת שימוש בכמויות נרחבות של חומרים.

 

כל האמור לעיל הוא בגדר המלצה בלבד, הניתנת על פי מיטב הידע שברשותנו וניסיוננו הרב. אולם כיון שיישום העבודה אינו בשליטתנו, אחריות המפעל מוגבלת לטיב ואיכות המוצר בלבד. על המבצע לבדוק התאמה לצרכיו ולביצוע נאות של העבודה.

לפרטים נוספים והדרכה מקצועית, פנה למחלקה הטכנית של בי.ג’י. טכנולוגיות, בטל’: 6874236- 08, פקס’:  6874235- 08